Ravintofysiologit: Kasvissyönti ja vegaanius hyväksi sekä lapsille että aikuisille

Kasvispohjaiset ruokavaliot ovat yhteydessä alentuneisiin terveysriskeihin, kuten sydäntautien riskiin, diabetesriskiin, lihavuusriskiin sekä joidenkin syöpien riskeihin. Lisäksi lähes kuka vain voi siirtyä kasvispohjaiseen ruokavalioon, toteaa johtava ravintofysiologien ryhmä.

Vegetaristinen tai vegaaninen ruokavalio on sopiva kaikissa elämänvaiheissa, kuten varhaislapsuudessa, raskauden aikana, lapsuudessa, nuoruudessa ja vanhuudessa, asiantuntijat kirjoittavat Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics  -lehdessä julkaistussa lausunnossa.

Kasvisruokavalioiset ihmiset syövät yleensä enemmän hedelmiä ja vihanneksia, vähemmän karkkeja ja suolaisia herkkuja sekä vähemmän huonolaatuisia rasvoja. Tarvittava temppu ruokavalion onnistumiseen on hyvin suunniteltu ja tasapainotettu ravinto.

– Mikä tahansa huonosti suunniteltu ja epätasapainoinen ruokavalio voi aiheuttaa negatiivisia vaikutuksia. Pelkkä kasvipohjaisuus ei tee ruoasta terveellistä, sillä esimerkiksi leivonnaiset, keksit ja suolaiset ruoat voivat olla vegaanisia, mutta niiden ravintoarvot ovat kyseenalaisia, toteaa ravintofysiologi  Vandana Sheth.

Nuoremmille vegetaristeille, ja etenkin vegaaneille, on erityisen tärkeää varmistaa, että ruoat sisältävät tarpeeksi rautaa, sinkkiä, B12-vitamiinia, kalsiumia ja D-vitamiinia. Hyvin suunniteltu ruokavalio sisältää vihanneksia, hedelmiä, täysjyvää, palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä. Tällainen ruokavalio voi ehkäistä ja hoitaa monia kroonisia tauteja.

Aikuiset, jotka ovat kasvissyöjiä, ovat keskimääräistä epätodennäköisemmin ylipainoisia tai liikalihavia kuin aikuiset, jotka syövät lihatuotteita. Etenkin vegaaniruokavaliot on yhdistetty alentuneeseen sydäntautien riskiin.

Asiantuntijoiden mukaan vegaaneilla on 62 prosenttia alempi tyypin 2 diabeteksen riski, 35 prosenttia alempi eturauhassyövän riski, 33 prosenttia alempi riski joutua sairaalaan sydänkohtauksen johdosta, 29 prosenttia alempi sydäntaudin riski sekä 18 prosenttia alempi kaikenlaisten syöpien riski.

Asiantuntijat huomattavat vielä, että pelkkä vegetaristius tai vegaanius ei tee ruokavaliosta terveellistä. Esimerkiksi ranskanperunat ja kolajuomat ovat vegaanisia, mutta eivät terveellisiä. Terveellinen ruokavalio sisältää mahdollisimman paljon prosessoimattomia ruokia, kuten kasviksia, mutta mahdollisesti myös eläinperäisiä tuotteita.

Tutkimus: J Acad Nutr Diet 2016.

Lue lisää:

Ethän syö hampaitasi piloille?

Kasvissyöjillä kolmanneksen pienempi sydäntautiriski

Tämän uutisen tarjoaa Lääkäriportaali, joka on erikoisalakohtainen palvelu lääkäreille ja lääketiedettä opiskeleville. Palvelu tarjoaa koti- ja ulkomaisen lääketieteellisen uutispalvelun ilmaiseksi. Lue lisää ja rekisteröidy käyttäjäksi. Tutustu myös muihin terveydenhuollon ammattilaisten palveluihimme.

3 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Höpsistä. Noille väitteille ja uskomuksille ei löydy satunnaisttuja tutkimuksia, joista selviäisi syy-seuraussuhde. Joissain tutkimuksissa on saatu korrelaatiota aikaiseksi, mutta sehän ei todista vielä mitään. Muutenkin kyseenalaista, miten dieettiä, josta seuraa ravinteiden puutosta voidaan pitää terveelisenä?
Vierailija (ei varmistettu)
Avomies joutui ennen käyttämään kolesterolilääkettä, josta seurasi huonot maksa-arvot. Siirtyi ainaisesta maidon kittaamisesta kasvipohjaiseen ruokavalioon eikä siinä mennyt kuin pari kolme kk kun ei enää lääkettä tarvittu, kolesteroli kunnossa ja nyt myös maksa-arvot. Akne parani myös ja samoin lähti ylimääräiset kilot. Kertoo olevansa energisempi nyt. Että ei se kasvissyönti mitään huuhaata ole!
Vierailija (ei varmistettu)
2 vuotta vegaanina ja veriarvot ovat paremmat kuin koskaan ennen. Ei enää ikinä takaisin sekasyöjäksi!

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.