Laihduttaja: Varo, ettei dieettisi ole liian monimutkainen – osa 1

Tiesitkö, että mitä yksinkertaisempi laihdutuskuurisi on, sitä helpompaa sinun on noudattaa sitä? Hyöty tulee esiin etenkin pitkän tähtäimen dieeteillä. Abcnews.com –sivusto listasi tunnusmerkkejä, jotka kertovat sopivista laihdutusmenetelmistä.

Näiden yksinkertaisten vinkkien avulla painonpudotus on helpompaa.
 

1. Muuta asennettasi vaakaan


Jos haluat pudottaa painoasi, ajattele vaakaa vihollisen sijasta ystävänä. Punnitse itsesi aamuisin ilman vaatteita, niin saat kaikkein todellisimman kuvan painostasi. Merkkaa paino ylös, jolloin voit helposti seurata edistymistäsi viikkojen kuluessa.

2. Kirjoita itsellesi tavoitelappusia näkyville paikoille

Painonhallinta ja elämäntaparemontti pysyvät helpommin mielessä, kun asia on koko ajan näkösällä. Voit kirjoittaa itsellesi tsemppilappuja vaikkapa ympäri kotiasi. Muistutusten ei aina tarvitse liittyä laihduttamiseen: voit muistuttaa itseäsi juomaan riittävästi vettä, menemään ajoissa nukkumaan tai venyttelemään säännöllisesti. Tavoitteista on myös hyvä kertoa esimerkiksi ystäville. Kaliforniassa tehdyn tutkimuksen mukaan elämäntaparemontti oli jopa kolmanneksen tehokkaampaa sen jälkeen, kun tutkittavat olivat kirjoittaneet tavoitteensa paperille, kertoneet tavoitteistaan ystäville sekä seurasivat edistymistään viikoittain.

3. Pidä ruokapäiväkirjaa kaikesta mitä syöt – siis kaikesta!

Tutkimusten mukaan säntilliset ruokapäiväkirjan pitäjät laihtuvat noin kaksi kertaa enemmän kuin he, jotka eivät pidä ruokapäiväkirjaa. Ruokapäiväkirjan pitäminen on helppoa. Kirjoita ylös kaikki suupalat, jotka syöt, yksittäisistä karkeista lähtien.


Ruokapäiväkirjasta ei saa unohtaa juomisia. Mitä säännöllisempää ruokapäiväkirjaa pidät, sen helpompaa sinun on seurata syömisiäsi. Jos päivittäinen ruokien miettiminen tuntuu liian työläältä, täytä ruokapäiväkirjaa muutaman kerran viikossa, ja ruokaile muina päivinä samoin kuin seurantapäivinä.
 

4. Juo tarpeeksi vettä

On tutkittu, että tarpeeksi vettä juovat ihmiset syövät päivittäin noin 200 kilokaloria vähemmän. Juo lasillinen vettä jokaisella aterialla, ennen ja jälkeen urheilusuorituksen, sekä aamuisin ja iltaisin. Vettä voi maustaa erilaisilla tavoilla, kuten sitruunaviipaleilla, tuorekurkulla tai kalorittomilla mehutiivisteillä. Ole myös tarkkana, ettet sekoita janoa nälkään. Yllättävän useat ihmiset luulevat olevansa nälkäisiä, kun heillä oikeasti onkin jano. Jos tunnet olosi nälkäiseksi, juo lasillinen vettä ja odota hetki.

5. Syö aamiainen joka päivä

Aamupalan syöminen piristää aineenvaihduntaa ja antaa päivän alkuun tarvittavaa energiaa. Menestyvimmät laihduttajat muistavat, että aamiaista ei saa jättää väliin laihduttaessakaan.

6. Vaihtele kasviksia ja hedelmiä ruokavaliossasi

Kukaan, edes laihduttaja, ei jaksa syödä viikosta toiseen samoja kasviksia ja hedelmiä. Noudata monipuolista ruokavaliota, ja valitse syömäsi kasvikset ja hedelmät vuodenajan mukaan. Hyödynnä kauppojen sesonkituotteita, tai osta tuoreita kasviksia ja marjoja torilta.

7. Suunnittele välipalat yhtä terveellisiksi kuin pääateriat

Iltapäivien ja iltojen pikanälkään on hyvä varautua jo etukäteen hankkimalla kotiin tai työpaikalle terveellistä välipalaa. Kokeile vaikkapa rasvatonta jogurttia ja täysjyvämuroja. Muista myös hedelmät, kasvikset, pähkinät ja siemenet.

8. Syö hitaammin

Nälkäisenä tulee helposti hotkittua, etenkin iltaisin. Hidasta siis syömistäsi, vaikka olisitkin nälkäinen. Laske haarukka välillä pois kädestäsi ja juo vettä suupalojen välillä. Pure ruokaa pari kertaa enemmän, kuin mitä normaalisti tekisit. Keskity syömääsi ruokaan sen sijaan, että tekisit syödessäsi muuta.

9. Suosi monipuolista ruokavaliota

Etsi uusia reseptejä, lueskele keittokirjoja, selaile ruokalehtiä tai kokeile muuten vain. Ruuanlaittomahdollisuuksia on rajattomasti. Ruokavalion monipuolistaminen on lopulta helppoa, etkä kyllästy terveellisiin ruokiin uusilla tavoilla valmistettuina.


Lähde: Abcnews.com

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.