Ruokavaliolla korkeaa verenpainetta vastaan

Ruokavalion muokkaaminen kolesterolin kontrolloimiseksi käy järkeen. Onhan osa verisuoniin päätyvästä kolesterolista lähtöisin ruuasta. Ruokavalion muuttaminen verenpaineen kontrolloimiseksi ei vaikuta yhtä suoraviivaiselta. Kuitenkin ruoalla voi olla suora ja joskus dramaattinenkin vaikutus verenpaineeseen. Varsinkin suolalla on merkittävä rooli, mutta verenpaineystävälliseen ruokavalioon kuuluu muutakin kuin suolan vähentäminen. Hedelmillä, vihanneksilla, vähärasvaisilla maitotuotteilla, pavuilla, pähkinöillä, täysjyvähiilihydraateilla ja tyydyttymättömillä rasvoilla on myös paljon terveellisiä vaikutuksia verenpaineeseen.

Tällä listalla ei ole yhtään maagista ruokaa. Sen sijaan se on perusta kokonaisvaltaiselle ja terveelliselle ruokavaliolle, joka on hyväksi verenpaineelle ja monelle muulle. Tarkat tutkimukset todistavat, että ruokavaliot, kuten Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH), DASHin variantit, kuten OmniHeart-dieetti ja Välimeren ruokavalio, alentavat verenpainetta ihmisillä, jotka kärsivät korkeasta verenpaineesta, ja ihmisillä, joilla on korkean verenpaineen riski. Ne auttavat myös estämään muutamia pelättyjä korkean verenpaineen seuraamuksia.

Miksi vaivautua?

Korkea verenpaine on äärimmäisen ovela sairaus. Et ikinä tietäisi kärsiväsi siitä, ellei verenpainettasi mitattaisi tai ennen kuin korkea verenpaine alkaisi vahingoittaa elimiäsi. Puolet 65 miljoonasta yhdysvaltalaisesta, jotka kärsivät korkeasta verenpaineesta, ei hallitse sitä. Tämä on huolestuttavaa, kun ottaa huomioon korkean verenpaineen salakavalat seuraukset. Se on suurin aivohalvauksen syy Yhdysvalloissa. Se on osasyynä tuhansiin sydänkohtauksiin. Se ylikuormittaa sydänlihasta ja siten aiheuttaa sydänpysähdyksen. Se vahingoittaa munuaisia, rappeuttaa näköä, vaikuttaa muistiin, vaikeuttaa seksuaalielämää ja varastaa vuosia elämästäsi.

10 vinkkiä

Verenpainetta alentavat lääkkeet yleensä auttavat, mutta ne eivät välttämättä kohdistu itse ongelman aiheuttajaan. Ja vaikka ne olisivat kuinka turvallisia, kaikilla lääkkeillä on joitain epämiellyttäviä ja tahattomia haittavaikutuksia.

Terveellinen ruokavalio on ensisijainen puolustus korkeaa verenpainetta vastaan. Se on mahtava ensiapu, kun verenpaine alkaa kohota epäterveelliselle tasolle. Se on myös mahtava kumppani lääkitykselle. Valitettavasti kliinisesti testattujen ruokailustrategioiden kääntäminen päivittäiseen ruokavalioon on ollut vaikeaa. Harvard School of Public Healthin Department of Nutritionin tohtorit Frank M. Sacks ja Hanna Campos ovat juuri tehneet sen. New England Journal of Medicinen 3. kesäkuuta 2010 ilmestyneessä numerossa he esittelivät todisteperäisiä ohjeita ruokavaliosta ja verenpaineesta. Kokonaisuuteen kuului myös viikoittainen ostoslista.

  1. Syö enemmän siipikarjaa, kalaa, pähkinöitä ja palkokasveja(papuja) ja vähemmän punaista lihaa.
  2. Valitse vähärasvainen tai rasvaton maitotuote täysrasvaisen sijaan.
  3. Valitse vihanneksia ja hedelmiä sokeristen ja suolaisten välipalojen ja jälkiruokien sijaan.
  4. Valitse leipiä, pastoja ja muita hiilihydraattipitoisia ruokia, joissa on käytetty kokojyvää valkoisen jauhon sijaan.
  5. Syö hedelmiä sen sijaan, että joisit sokerisia hedelmämehuja.
  6. Käytä tyydyttymättömiä rasvoja, kuten oliiviöljyä, soijapapuöljyä, pähkinäöljyä, rypsiöljyä ja auringonkukkaöljyä voin, kookosöljyn ja palmuöljyn sijaan.
  7. Luota tuoreisiin tai pakastettuihin tuotteisiin säilykkeiden ja einesten sijaan.
  8. Valitse vähäsuolaisia ruokia aina kun mahdollista. Käytä yrttejä, mausteita, viinietikkaa ja muita vähäsuolaisia mausteita suolan sijaan.
  9. Älä jätä aterioita väliin. Yritä syödä yksi kolmannes kaloreista aamiaisella.
  10. Jos tarvitset apua pidä ruokapäiväkirjaa, johon merkkaat koko viikon syömiset. Anna ravitsemusterapeutin analysoida tiedot.

Lisäapua

Jos ole tee-se-itse-ihminen, ja tykkäät puuhata keittiössä, voit rakentaa oman verenpaineystävällisen ruokavalion näistä vinkeistä. Jos haluat enemmän ohjeistusta ja lisäksi reseptejä ja ruokalistoja on olemassa huima määrä apua. Tohtorit Sacks ja Campos perustivat ohjeensa DASH-, OmniHeart- ja Välimeren dieetteihin. Näistä kahdesta on julkaistu paljon tietoa.

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: