Diabeetikolle

Kun sokeriaineenvaihdunta ei toimi, niin verensokeri kohoaa liikaa. Jos aamulla otettu arvo paastoverinäytteestä on jatkuvasti yli 7 mmol/l, puhutaan diabeteksesta. Tyypin 1 eli nuoruustyypin diabetes vaatii aina insuliinihoitoa. Tyypin 2 eli aikuistyypin diabeteksessa haima tuottaa insuliinia, mutta insuliinin toiminta on heikentynyt. Sairaus on usein aluksi oireeton. Tyypin 2 diabetesta voidaan hoitaa ruokavaliolla, suun kautta otettavilla lääkkeillä ja insuliinilla.

Ruokavaliohoitoa tarvitaan molemmissa diabetestyypeissä. Diabeetikon ruoka on laadultaan samaa kuin koko väestölle suositeltava: sisältää kohtuullisesti rasvaa, sokeria ja suolaa sekä runsaasti kuitupitoisia ruokia ja ruoka-aineita. Nykyisten hoitomenetelmien ansiosta diabeetikon ruokavalio on yksilöllinen ja joustava.

Diabeetikon ruokavalinnat

  • yksilöllisesti sopiva määrä ruokaa kulutuksen ja painotavoitteiden mukaan
  • täysjyväviljavalmisteita joka aterialla, esim. leipää
  • runsaasti hedelmiä, marjoja ja kasviksia (n.½ kg/vrk)
  • perunaa, riisiä tai makaronia aterioilla
  • nestemäisistä maitovalmisteista rasvattomat tai vähärasvaiset tuotteet (5-6 dl/vrk)
  • leivälle pehmeää margariinia (n. 1 tl/leipä)
  • leikkeleet vähärasvaisina sekä -suolaisina
  • lihaa, kanaa ja kalaa vaihdellen (kalaa 2-3 kertaa viikossa)
  • ruoanvalmistukseen kasviöljyä, juoksevaa margariinia tai pehmeää margariinia sekä salaatinkastikkeeksi kasviöljypohjainen salaatinkastike
  • kahvileivistä vähärasvaiset pullat ja marjapiirakat

Tyypin 2 diabetes

  • Tyypin 2 diabetes puhkeaa yleensä keski-iässä tai myöhemmin. Useimmilla tyypin 2 diabeetikoilla on liikapainoa ja kohonneen verensokerin lisäksi häiriöitä veren rasva-aineenvaihdunnassa sekä kohonnut verenpaine.
  • Tyypin 2 diabetes lisää valtimonkovettumataudin vaaraa. Siksi huomiota kiinnitetään erityisesti ruokavalion rasvan laatuun ja määrään.
  • Lihavuus on usein tyypin 2 diabeteksen laukaisija, ja siksi liikapainoisten hoitona ovat laihduttaminen ja painonhallinta. Laihdutettaessa tärkeää on vähentää kaiken ruuan, mutta erityisesti kovan rasvan määrää. Kovaa rasvaa on runsaasti rasvaisissa maito- ja lihavalmisteissa sekä usein myös leivonnaisissa.
  • Liikkuminen auttaa laihduttamisessa ja painonhallinnassa. Se korjaa myös verensokeriarvoja ja veren rasva-arvoja ja on eduksi kohonneen verenpaineen hoidossa.
  • Ruokavalion ja liikunnan lisäksi monet tyypin 2 diabeetikot tarvitsevat verensokeria alentavia lääkkeitä ja/tai insuliinihoitoa sekä lääkityksen verenpaineen ja veren rasva-arvojen korjaamiseen.

Laihdutus

ikäli tyypin 2 diabeetikko on liikapainoinen, laihduttaminen on hyvä hoitokeino. Jo 5-10 kilon painonpudotus saattaa riittää normalisoimaan tilanteen. Ruokavalion tarkistaminen ja muuttaminen auttaa. Muutosten ei tarvitse olla välttämättä suuria, kunhan ne on valittu oikein. Tärkeintä on kiinnittää huomiota jokapäiväisiin ruokavalintoihin. Ravitsemusterapeutti laatii kanssasi sopivan ruokavalion. Jo kahden kilon painonlasku kuukaudessa on hyvä tulos. Liikunnan lisääminen elämään auttaa painonlaskua ja lisää aktiivisen lihaskudoksen määrää. Arki- ja/tai kuntoliikunnasta löytyy sopivia lajeja ihan jokaiselle. Koskaan et ole liian vanha aloittamaan!

Sopiva määrä energiaa

Syö päivän aikana vähemmän kuin kulutat. Tarvittaessa vähennä hieman annosten kokoa. Diabeteksessa on hyvä pitää ateriarytmi tasaisena: kolme suurempaa ateriaa ja 2-3 välipalaa. Säännöllisyys auttaa myös laihduttamisessa. Liikunnalla voit vaikuttaa energiankulutukseen: jokainen ottamasi askel on hyödyksi, ja aina parempi kuin liikkumattomuus.

Ruokavääristymien korjaus

Pysähdy pohtimaan ruokavaliotasi. Mitä muutoksia haluat tehdä ja missä aikataulussa? Älä muuta kaikkia elämäntapojasi kerralla, vaan valitse tärkeimmät muutoskohteet ja keskity jokapäiväisiin ruokavalintoihin. Apua muutosten tunnistamisessa ja niiden käytännön toteutuksessa saat ravitsemusterapeutilta.

Ruokavalion rasvapitoisuus ja rasvan laatu

On tärkeää, että ruokavaliossa on rasvaa sopivasti ja että se on laadultaan hyvää. Oikeanlainen rasvakoostumus ruokavaliossa vähentää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä, joka tyypin 2 diabeetikoilla on tavanomaista suurempi.

Ruokavalion tulisi sisältää enemmän pehmeää kasvirasvaa kuin kovaa rasvaa. Parhaiten tämä onnistuu käyttämällä leivälle pehmeää margariinia 1 tl/viipale, salaatissa öljypohjaista salaatinkastiketta sekä ruoanvalmistuksessa tarvittaessa kasviöljyä, juoksevaa margariinia tai pehmeää margariinia. Voipohjaisia rasvoja käyttämällä (esim. Oivariini ja Ingmariini) suositeltavaa rasvan laatua on erittäin vaikea saavuttaa.

Suositeltavia ruoanvalmistusmenetelmiä ovat rasvattomat menetelmät kuten keittäminen, hauduttaminen ja uunissa kypsentäminen. Miedoissa lämpötiloissa ruoat omat aidot maut pääsevät esille! Uuden keittokirjan ostaminen yleensä innostaa uusiin kokeiluihin.

Piilorasvat

Piilorasvat ovat yleensä kovaa eläinrasvaa. Kovaa rasvaa on juustoissa, makkaroissa ja muissa lihavalmisteissa sekä suklaassa (kookosrasva on poikkeuksellisesti kovaa kasvirasvaa). Kalan ja broilerin rasvat ovat pehmeämpää rasvaa ja siksi suositeltavia. Maitovalmisteista löytyy runsaasti rasvattomia ja vähärasvaisia vaihtoehtoja. Leikkeleistä täyslihavalmisteet ovat vähärasvaisempia kuin makkarat.

Juustoissa on valinnan varaa. Vähärasvaisten juustojen valikoima on laaja. Tutki juustopakkausten tuoteselosteita ja valitse korkeintaan 17 % rasvaa sisältävä juusto.

Kahvileiväksi voi leipoa vähärasvaisia tuotteita tai käyttää niiden valmistuksessa rypsiöljyä tai juoksevaa margariinia, joka koostumukseltaan on rypsiöljyn kaltainen.

Miten Sinä voit vähentää piilorasvoja ruokavaliossasi?

Ravintokuitu

Leivän, puuron ja muiden viljavalmisteiden tulisi olla ruokavalion perusta. Monilla tyypin 2 diabeetikoilla ruokavalio sisältää liian vähän ravintokuitua. Kuitua tulisi saada vähintään 25-35 g/vrk. Täysjyvävilja on parhaita kuidun lähteitä. Kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä on myös tärkeä osuus kuidunsaannissa. Syö niitä päivittäin joka aterialla ja välipaloiksi. Eläinkunnan tuotteissa ja ravintorasvoissa ei ole kuitua.

Makeutusaineet

Diabeetikon ei tarvitse kokonaan välttää sokeria, mutta runsas sokerin käyttö ei ole suositeltavaa kenenkään ruokavaliossa. Makeutusaineilla voidaan korvata sokeria ja saada makeutta esim. jälkiruokiin.

Virvoitusjuomista on hyvä valita sokerittomat vaihtoehdot ja kivennäisvesistä vähänatriumiset tuotteet.

Suola

Suolan käyttö kannattaa pitää niukkana, erityisesti jos diabetekseen liittyy koholla oleva verenpaine. Vähäsuolaiseen ruokaan tottuu muutamassa viikossa. Suolan käyttöä voi vähentää ruoanvalmistuksessa vähitellen.

Mineraalisuolaa käytettäessä kannattaa olla tarkka käyttömäärissä. Mineraalisuola maistuu vähemmän suolaiselta kuin tavallinen suola, jolloin sitä maun mukaan käytettäessä saattaa laittaa enemmän. Tällöin ei saavuteta tavoiteltua hyötyä.

Useat liemivalmisteet, maustekastikkeet ja mausteseokset ovat varsin suolaisia. Niitä kannattaa käyttää harkiten ja pyrkiä löytämään vähäsuolaisia ja suolattomia vaihtoehtoja. Suolaa tulee myös monien leikkeleiden, valmisruokien ja työpaikkaruokailun mukana. Työpaikalla kannattaakin pyytää vähäsuolaista ruokaa.

2 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:


Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Kannattaa kokeilla Antti Heikkilän ohjeilla jos on 2-tyypin diabetes. Viljojen tilalle kasviksia sekä rasvaiset maitotuotteet, voita, oliiviöljyä, puhdasta ja maukasta ruokaa. Jätä pois sokeri ja viljat. Löytyy netistä myös Pellinki ruokavalion nimellä.
Vierailija (ei varmistettu)
Itse olen pudottanut tuloksekkaasti painoani syömällä viljattomalla ruokavaliolla. Vihreitä ja punaisia kasviksia ruokailussa annoksesta, jossa vähärasvaista kalaa (sei) tai joskus siikaa, lohta tai vähärasvaista lihaa on 1 osa 2x painosta kasviksia joka aterialla. Ei tarvitse laskea kaloreita - nälkää ei saa tulla, ruokailu n.5 x vrk. Tämä ruokavalio perustuu nk. hitaisiin hiilihydraatteihin - eli verensokeri ei nouse ruokailun jälkeen nopeasti. Makeat tuoreremehut Pois kuten myös makeat hedelmät, jos tahdot nopeasti tuloksia. Ja alkoholi. Olen pudottanut tällätavoin painoani n.3 kk 13,5 kg...ilman yhtään nälkäisiä hetkeä. Myös diabeetikot hyötyvät- arvelen, sillä verensokeri ei vaihtele rajusti. Painonpudotus taas omalta osaltaan tuo terveysvaikutuksia.

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.