Alipainoiselle

Nostaaksesi painoasi sinun pitää syödä entistä suurempia ruoka-annoksia ja nauttia usein energiapitoisia välipaloja, rasvaakaan ei ole tarvetta kaihtaa. Ruoan terveellisyydestä, rasvan laadusta ja kuidun saannista kannattaa yrittää pitää kiinni. Jos olet himoliikkuja, liikkumisessa voisit olla jatkossa maltillisempi.

1) Pyri saamaan ruuasta energiaa enemmän kuin kulutat. Ruuan määrästä ja laadusta riippuu, miten paljon energiaa kertyy. Peruselintoiminnot ja liikunta kuluttavat energiaa. Jos energian saanti on suurempaa kuin energian kulutus, ylimääräinen energia varastoituu rasvana eli sinulle alkaa kertyä lisäkiloja. Naiset kuluttavat keskimäärin 7.500 - 8.800 kJ / 1.800 - 2.100 kcal energiaa päivässä. Miehet kuluttavat keskimäärin 9.200 - 10.900 kJ / 2.200 - 2.600 kcal energiaa päivässä.

2) Tee itsellesi koko päiväksi aikataulu ruokailuista ja välipaloista. Syö säännöllisesti 2-3 tunnin välein vaikka sinulla ei olisikaan nälkä.

3) Syö runsaasti rasvaa sisältävää ruokaa. Rasvassa on yli kaksi kertaa niin paljon energiaa kuin hiilihydraateissa tai valkuaisaineissa, siksi rasvan lisääminen on tehokkain tapa lisätä ruuasta saatavaa energiaa. Suosi kuitenkin pehmeitä rasvoja: kasviöljyjä ja pehmeitä margariineja. Myös kalan rasva on pehmeää rasvaa. Pehmeissä rasvoissa on hyvälaatuisia rasvahappoja eivätkä ne sisällä kolesterolia. Kasviöljyt ovat myös hyvä E-vitamiinin lähde. Öljy sopii kaikkeen ruoanlaittoon, leivontaan ja salaatinkastikkeisiin. Kasviöljy on 100 % rasvaa. Ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa voi käyttää rasvaa tavanomaista reilummin samoin kuin myös leivän päällä.

Ks. Elintarvikkeiden ravintosisältöjä

1 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Kannattaa tarkkailla myös kakalla käyntien määrää. Jos käyt useammin kuin 1 kerran päivässä kakalla voi kyseessä olla suoliston bakteeriflooran ongelma. Brobiootit voi auttaa ja tarkkailemalla mitkä tuotteet aiheuttavat liian nopeanvatsan toimintaan. Henkilökohtaista kokemusta on aiheesta, ja jos tästä on kyse niin lihoittava syöminen tulee näillä oireilla tosi kalliiksi.

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.