Kuidun terveysvaikutukset

Kuitupitoinen ruoka lisää hyvinvointia ehkäisemällä joitakin sairauksia tai hoitamalla niitä. Kuitupitoinen ruokavalio sisältää runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita. Kuitua on kahta tyyppiä: veteen liukenematonta ja vesiliukoista. Liukenematon kuitu toimii suoliston hyväksi lisäämällä ulosteen massaa ja lisäämällä tarpeellisten bakteerien määrää. Se ehkäisee ummetusta, auttaa paksunsuolen syöpää aiheuttavien karsinogeenejä vastaan, ehkäisee divertikuloosin kehittymistä. Vesiliukoinen kuitu mm. hidastaa verensokerin nousua ja alentaa veren kolesterolia kuljettamalla sitä pois elimistöstä. Kuitupitoinen ruoka pitää nälkän loitolla paremmin kuin kuiduton. Hyvin kootusta ruoasta saat riittävästi kuitua.

Liukenematon kuitu

Liukenematon kuitu toimii suoliston hyväksi lisäämällä ulosteen massaa ja lisäämällä tarpeellisten bakteerien määrää. Se ehkäisee ummetusta, auttaa paksunsuolen syöpää aiheuttavia vastaan, ehkäisee divertikuloosin kehittymistä. Tätä kuitua on täysjyväviljavalmisteissa. Leseissä kuitupitoisuus on suuri.

Vesiliukoinen kuitu

Vesiliukoinen kuitu mm. hidastaa verensokerin nousua ja alentaa veren kolesterolia kuljettamalla sitä pois elimistöstä. Vesiliukoista kuitua on kasviksissa, hedelmissä, marjoissa ja kaurassa.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.