Karista kilot juoksemalla - näillä vinkeillä onnistut!

Karista kilot juoksemalla - näillä vinkeillä onnistut!Talven jälkeen lenkkipolut kutsuvat ja motivaatio juoksuharrastuksen aloittamiseen on korkeimmillaan. Intoa ei taatusti yhtään lievennä fakta, että juokseminen kuluttaa noin 500 kilokaloria tunnissa (60-kiloisella). Lue about.comin listaamat neuvot, miten onnistut pudottamaan kiloja tehokkaasti juoksuharrastuksen avulla!

1. Terveellinen ruokavalio on ensimmäinen askel

 Jos haluat pudottaa painoasi juoksemalla, muista että kilot putoavat vain, jos kulutat enemmän kuin syöt. Pudottaaksesi painoa yhden kilon verran, sinun tulee kuluttaa liikunnan ja/tai ruokavalion avulla 7000 kaloria (kcal). Tämä onnistuu helpoiten yhdistämällä juoksuharrastukseen terveellinen ruokavalio.

Huomioi annoskokosi ja pienennä sitä tarvittaessa sekä lisää ruokavalioosi kokojyvätuotteita, hedelmiä ja vihanneksia rasvaisten ja korkeakaloristen ruokien sijaan. Yksi tyypillinen virhe on kompensoida liikunnassa kulutettu energia ylimääräisillä aterioilla ja kaloreilla, jolloin paino ei laske. Ehkäistäksesi tämän, kokeile kirjoittaa ruokapäiväkirjaa muutaman ensimmäisen viikon ajan.

2. Älä lähde liikkeelle liian rajusti

Muista alku- ja loppuverryttelyt ja anna aikaa myös rauhalliselle venyttelylle, joka on tärkeä osa lihashuoltoa. Alussa kävelyä ja juoksua voi vuorotella, kunnes kunto kasvaa. Muista, että sopiva juokusvauhti on sellainen, että pystyt puhumaan yhtä aikaa olematta liian hengästynyt.

3. Noudata juoksuohjelmaa

Pysyt paremmin motivoituneena juoksuun, kun teet kirjallisen juoksuohjelman ja noudatat sitä. Mikäli olet aloittelija, tee alkuun löysempi ohjelma, johon hiljalleen lisäät juoksukertoja ja harjoituksen kestoa.

4. Muista säännöllisyys

Juoksulenkki kerran viikossa ei laihduta, vaikka kuinka haluaisimme uskoa niin. Parasta olisi, jos jokainen päivä sisältäisi liikuntaa, mutta jos tämä ei ole mahdollista, yritä lenkkeillä ainakin 3-4 kertaa viikossa. Alussa määrä voi tuntua raskaalta, mutta pian huomaat elimistösi vaativan liikuntaa.

5. Vaihtelulla haastavuutta

 Tehostaaksesi juoksua, kuten myös energiankulutusta, kokeile juoksun lomaan lyhyitä, nopeita juoksuosuuksia, jotka kuluttavat tehokkaasti energiaa. Voit myös treenata jalkalihaksia ja tehostaa harjoitusta juoksemalla mäkisessä maastossa.

Lähde. About.com

Lue lisää:

Millä dieetillä Kate Middleton laihdutti häitään varten?

16 pientä kikkaa pudottaa iso määrä kiloja

Miksi kilot eivät lähde - lue nämä vinkit!

Pyöräile kilot pois - 7 faktaa!

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Haluatko kuulla terveydenhuollon ammattilaisen mielipiteen tai uusia reseptin?

Verkkovastaanotolla (hinta 9,90 € Kela-korvauksen jälkeen) saat heti yhteyden paikalla olevaan asiantuntijaan pikaviestin tai videochatin välityksellä.

Mikäli et tarvitse vastausta heti, voit lähettää kysymyksen jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista. Kysy asiantuntijalta

Siirry verkkovastaanotolle

Lataa Meedocin sovellus

Get it on Google Play

Yhteistyössä Meedoc

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuoltoalan ammattilaisen vastaanotolle valitsemallesi lääkäriasemalle.

Ajan varaaminen palvelun kautta on maksutonta.

Ajanvaraukseen

Yhteistyössä Tohtorille.fi

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.