Aineenvaihdunta kuntoon ja tehoa painonpudotukseen!

Eikö tuloksia synny, vaikka kuinka noudattaisit tiukkaa ruokavaliota ja kävisit liikkumassa? Ehkä tässä vaiheessa olisi syytä kokeilla seuraavia msnbc.comin neuvomia keinoja, jotka saavat aineenvaihduntasi paremmin hereille!

1. Älä rajoita ruokailujasi liikaa

Laihduttajat jättävät helposti aterioitaan väliin, jotta kaloreita kertyisi vähemmän. Ruoan rajoittaminen ja tiukat laihdutuskuurit laskevat kuitenkin aineenvaihduntasi hitaalle vaihteelle, jolloin elimistö käy säästöliekillä kaloreiden polttamisen suhteen. Kehoon kertyy prosentuaalisesti enemmän rasvaa, kun taas lihasmassa vähenee. Nauti siis  pieniä aterioita säännöllisesti, noin 3-4 tunnin välein, jolloin aineenvaihduntakin pysyy hereillä. Pidä kuitenkin huoli syömistesi sisällöstä ja määrästä!

2. Aikaisemmin sänkyyn!

Liian vähäisen unen on havaittu olevan yhteydessä liikapainoon elimistön hormonituotannon muutoksista johtuen. Nuku siis riittävän pitkät yöunet!

3. Lisää proteiinia

Lihaskudoksen kehittyminen vaatii riittävästi proteiinia. Proteiini pitää myös kylläisenä pitkään. Lisäksi proteiinipitoinen ruoka auttaa polttamaan kaloreita tehokkaasti aterian jälkeen. Hyviä proteiininlähteitä ovat esimerkiksi vähärasvainen liha, rasvattomat maitotuotteet ja pähkinät.

4. Suosi luomua!

Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että ruoan sisältämät torjunta-aineet voivat vaikuttaa epäsuotuisasti elimistön aineenvaihduntaan häiritsemällä aineenvaihduntamekanismeja. Valitse siis luomutuotteita niin paljon kuin mahdollista, etenkin hedelmien ja kasvisten kohdalla, joista ei poisteta kuorta.

5. Seisoako vai istuako?

Jos mahdollista, ole jalkeillasi työpäivän aikana mahdollisimman paljon. Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että inaktiivisuus (4 tuntia tai enemmän päivässä) hidastaa rasvan ja kolesterolin metaboliaa kontrolloivaa entsyymiä. Pyri siis olemaan jalkeillasi päivän aikaan mahdollisimman paljon, kävele esimerkiksi kun puhut puhelimeen.

6. Juo kylmää vettä

Saksalaistutkimuksessa havaittiin, että juomalla 6 lasillista kylmää vettä päivässä, voi aineenvaihdunta vilkastua ja kuluttaa 50 kcal enemmän päivässä pelkällä veden juomisella. Säännöllisiin rutiineihin ottamalla tulokset jo tuntuvat!

7. Syö tulista

Chilin sisältämän kapsaisiinin on havaittu kiihdyttävän aineenvaihduntaa. Pidä mausteet käden ulottuvilla ja lisää chiliä pizzaan, pastaan ja patoihin.

8. Satsaa aamiaiseen!

Nauttimalla aamiaiseen, saat aineenvaihduntasi hereille ja pysyt energisempänä koko päivän. Aamiaisen väliin jättävien on todettu olevan 4,5-kertaa todennäköisemmin ylipainoisia verrattuna aamiaisen säännöllisesti syöviin. Erään tutkimuksen mukaan ne, jotka söivät aamiaisellaan vain 0-11 prosenttia päivän kaloreista, lihoivat lähes puolet enemmän kuin aamiaisellaan 22-55 prosenttia päivän kaloreista nauttineet. Muista siis satsata laatuun ja määrään!

9. Nauti kahvia tai teetä!

Kofeiini voi edistää laihdutusta, sillä se kiihdyttää elimistön aineenvaihduntaa.  Päivittäinen kupillinen kahvia voi kiihdyttää aineenvaihduntaasi 5-8 prosenttia, käytännössä 98-174 kalorin (kcal) verran. Japanilaistutkimuksen mukaan kupillinen haudutettua teetä nostaa aineenvaihduntaa 12 prosenttia. Tutkijoiden mukaan teen sisältämät antioksidantit vaikuttavat osaltaan aineenvaihdunnan kiihtymiseen.

10. Kuitua rasvaa vastaan

Ruokavalion kuidut voivat tehostaa rasvanpoltoa jopa 30 prosenttia. Tutkimusten mukaan juuri runsaasti kuitua syövät lihovat vähiten. Pyri saamaan kuituja vähintään noin 25 grammaa päivässä täysjyväviljaa, hedelmiä ja kasviksia syömällä.

11. Syö rautapitoisia ruokia

Raudalla on tärkeä rooli rasvanpoltossa. Rautapitoisia ruokia ovat esimerkiksi liha- ja maksaruoat, äyriäiset, pavut, täysjyvävilja, vitaminoidut murot ja pinaatti.

12. Saathan riittävästi D-vitamiinia?

D-vitamiinilla on tehtävänsä aineenvaihduntareaktioissa ja sitä tarvitaan myös luuston hyvinvointiin, joten sen riittävä saanti on turvattava. Tutkimusten mukaan useat  suomalaiset saavat edelleen liian vähän D-vitamiinia. Suositusten mukaan aikuisten tulisi saada  D-vitamiinia 7,5 mikrogrammaa päivässä.

13. Juo maitoa

Eräiden tutkimusten mukaan kalsiumvaje voi hidastaa aineenvaihduntaa. Lisäksi joissakin tutkimuksissa on havaittu kalsiumin vähentävän rasvan imeytymistä muista ruoista. Muista siis nauttia useampi lasillinen vähärasvaista maitoa tai piimää päivässä.

14. Vesimelonia!

Vesimelonin sisältämä aminohappo, arginiini, voi eläimillä tehdyn tutkimuksen mukaan tehostaa laihtumista. Napostele siis vesimelonia ja muita arginiinin lähteitä, kuten mereneläviä, pähkinöitä ja siemeniä ympäri vuoden.

15. Juo riittävästi

Kaikki elimistön kemialliset reaktiot, mukaan lukien aineenvaihdunta, ovat riippuvaisia vedestä. Tutkimuksista on saatu myös viitteitä, että reilusti (8-12 lasillista) vettä päivässä juovilla aineenvaihdunta toimii muita vilkkaammin. Pidä siis vesipullo mukanasi ja nauti säännöllisesti!

Lähde: Msnbc.com

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.