Vältä aliravitsemus näillä neljällä vinkillä

Hyvä ravinto on toimintakyvyn ja terveyden kulmakivi. Vaikka kaikenikäisiin pätevät samankaltaiset ravintosuositukset, täytyy erityisesti iäkkäiden kanssa olla tarkempi. Monia vanhuksia nimittäin vaivaa aliravitsemus.

Hoikkuus ja painon putoaminen, vaikka vain muutamalla kilolla, ovat merkkejä, joihin ikäihmisen kohdalla täytyy tarttua. Silti aliravitsemus ei ole pelkästään hoikkien vaiva: ravintoköyhää ruokaa syövä, mutta normaalipainoinen tai jopa tukeva vanhus voi kärsiä aliravitsemuksesta. Suurin riski aliravitsemukseen on kotihoidossa olevilla.

Neljän kohdan tarkistuslistalla pääsee jo pitkälle. Vanhuksen tulee saada ruoastaan riittävästi energiaa, proteiinia, D-vitamiinia ja nestettä. Energiaa päivittäisen ruokavalion tulisi sisältää vähintään 1 500 kilokaloria. Tällainen määrä kertyy helposti syömällä päivittäin kolme ateriaa ja muutaman välipalan.

Energiamäärää voi lisätä energiapitoisilla juomilla ja ylipäätään syömällä sitä, mikä maistuu.

Proteiinia vanhus tarvitsee vähintään 80-100 grammaa vuorokaudessa (noin 1,2-1,4 grammaa painokiloa kohden). Proteiini kannattaa jakaa tasaisesti eri aterioille, jolloin keho hyödyntää sen tehokkaimmin.

D-vitamiinivalmistetta suositellaan kaikille yli 60-vuotiaille. 10-20 mikrogrammaa päivässä, riippuen ravinnon D-vitamiinipitoisuudesta, riittää. Nesteitä ikääntynyt tarvitsee noin 1-1,5 litraa eli 5-8 lasillista päivittäin.

Ravitseva ruokavalio kohentaa perushyvinvointia ja ehkäisee monia ongelmia, kuten lihas- ja luukatoa sekä iho-ongelmia. Se kohottaa mielialaa, nopeuttaa sairauksista toipumista ja mahdollistaa kotona asumisen pitempään.

Lähteet: Terveyskirjasto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Lue lisää:

Vanhuuden uhkana puutostaudit

Aliravitsemus jää sairaalassa usein tunnistamatta

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.