Tämä arkinen juoma saattaa auttaa syöpähoidoissa | Terve.fi
Uutinen
Tämä arkinen juoma saattaa auttaa syöpähoidoissa

Greippimehu saattaa auttaa syövän hoidossa, kertoo tuore tutkimus.

University of Chicago Medicinen tutkimuksen mukaan lasillinen greippimehua saattaa auttaa sirolimuusi-nimisen lääkkeen imeytymistä elimistöön. Kun imeytyminen lisääntyy, lääkkeen annostusta voidaan vähentää jopa kolmasosalla ilman, että lääkkeen vaikutus heikkenee. Kun lääkeainetta käytetään vähemmän, vähenevät myös ikävät sivuvaikutukset.

Clinical Cancer Research -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan greippimehu estää tiettyjen entsyymien vaikutusta ruoansulatuskanavassa, mikä taas estää tiettyjen lääkeaineiden imeytymistä. Tämä taas lisää lääkeaineiden määrää verenkierrossa, mikä saattaa olla hyvinkin vaarallista. Näitä lääkeaineita ovat muun muassa kolesteroliin vaikuttavat statiinit, kovat särkylääkkeet ja mielialalääkkeet.

Sirolimuusia, joka tunnetaan myös nimellä rapamysiini, käytetään muun muassa elinsiirtojen jälkeen hylkimisreaktioita vastaan. Lähiaikoina sirolimuusin on huomattu hidastavan muun muassa aivo- ja verisyöpien etenemisessä.

Tutkimukseen osallistui 138 ihmistä, joilla oli parantumaton syöpä. Osallistujat jaettiin kolmeen ryhmään: yksi ryhmä sai pelkkää sirolimuusia, toinen sirolimuusia ja lasin greippimehua päivässä,  kolmas sirolimuusin lisäksi ketokonatsoli-nimistä lääkettä, mikä lisää sirolimuusin imeytymistä.

Tutkijat huomasivat, että kun osallistuja sai pelkkää sirolimuusia, oikea annostus oli 90 milligrammaa viikossa, kun greippimehua juoneille riitti ainoastaan 25-35%:a.

Osallistujilla, jotka saivat myös ketokonatsolia, tarpeellinen sirolimuusi-annos oli 16%, mutta asiantuntijat suosittelevat silti greippimehua ketokonatsolin sijaan, koska se on luonnollisempaa ja halvempaa.

Tutkijat huomauttavat, että entsyymitasojen testaaminen saattaa kertoa, kuinka paljon greippimehu vaikuttaa lääkityksiin. Missään tapauksessa potilaan ei tulisi yrittää korvata lääkkeitä ilman lääkärin neuvoja.

Lähde: NBC News
 

9.08.2012
Jaa artikkeli: 
Artikkeli
Syö muistaaksesi!
Helli aivojasi rasvaisella kalalla ja kahvilla. Kyllä, luit oikein: kahvilla. Keski-iässä 3–5 kahvikupillista päivässä juovilla oli pienempi riski...
Artikkeli
Nautitko proteiineja riittävästi?
Proteiinit eli valkuaisaineet ovat elimistömme rakennusaineita. Ne toimivat erityisesti suojaravintoaineina, mutta antavat tarvittaessa...
Artikkeli
Ethän syö hampaitasi piloille?
Jatkuva napostelu on hampaiden kannalta erittäin rasittavaa. Noin puolen tunnin happohyökkäys syntyy lähes jokainen kerta, kun syöt tai juot jotain...
Artikkeli
Paino putoamaan luonnon antimilla!
Tietyt kasvit poistavat nesteitä, toiset puolestaan auttavat säilyttämään kylläisyyden tunteen pidempään. Ota kasvien tarjoama apu avuksesi...
Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.
Kirjoittaja
Milka Krogerus

Olen koulutukseltani viittä vaille valmis medianomi. Olen työskennellyt reilun vuoden Terve Medialla hyvinvointitoimittajana, minkä lisäksi vastaan Harvard Medical Schoolin julkaisujen kääntämisestä. Kirjoituksillani yritän lisätä sekä omaa, että lukijoiden tietoutta hyvinvoinnista - sanan jokaisessa merkityksessä.

Viimeisimmät keskustelut

Artikkeli
Helli aivojasi rasvaisella kalalla ja kahvilla. Kyllä, luit oikein: kahvilla....

Ravinto ja Painonhallinta - Viimeisimmät uutiset

Viimeisimmät blogikirjoitukset