Nämä ruoat virkistävät mieltä

Vanhan sanonnan mukaan ihminen on sitä, mitä hän syö. Tämä ei ehkä sanallisesti ole totta, mutta vaikuttaa siltä, että ruoka-aineet voivat vaikuttaa elämään joskus hyvinkin paljon. Oikeat ruoat lisäävät energiaa, vähentävät stressiä ja voivat auttaa esim. PMS-vaivoihin, kertoo MSNBC Todayn ravintoterapeutti Joy Bauer.

Bauer korostaa myös, että päivittäinen liikunta on myös mielen kannalta erityisen tärkeää. Liikunta ei tarkoita salilla hikoilemista, vaan pelkkä puolen tunnin reipas kävelylenkki riittää.

Oikeat rasvat

Omega-3 rasvahapot ovat tärkeitä ihmiselle, ja ne myös voivat kohottaa mielialaa. Varsinkin lohesta saatava EPA-rasva nostaa mielialaa - jopa enemmän kuin muut omega-3-rasvat. Lohta ja muita kalaruokia kannattaa siis syödä usein – mielellään kolmisen kertaa viikossa.

Proteiinipitoinen välipala

Jos työpäivä rupeaa tuntumaan kovin raskaalta, voi pieni määrä proteiinia olla suuri apu. Proteiini aktivoi aivoreseptoreita, mikä taas saa mielesi virkistymään. Kokeile proteiinipatukoita tai vähärasvaista pähkinäsekoitusta.  Myös kuivattu kalkkunan liha voi olla yllättävä piristys päivällesi.

Kofeiini

Monet ihmiset ovat lähes riippuvaisia kofeiinista. Kofeiini on kyllä hyvä tapa piristää mieltä aamuisin, mutta kohtuus on silti säilytettävä. Koita vaihtaa aamuinen espresso vaikka kofeiinipitoiseen vihreään teehen. Näin saat hyvän annoksen kofeiinia, mutta aivosi eivät ala juosta ylikierroksilla.

PMS-pottu

PMS-oireisiin on olemassa hieno ja luonnollinen ratkaisu: peruna. Uuniperuna mustilla pavuilla, kermaviilillä, vähärasvaisella juustolla ja salsalla tehoaa PMS-oireisiin. Ainesosat varmistavat, että saat magnesiumia, kalsiumia ja B6-vitamiinia, jotka auttavat vähentämään ärtyneisyyttä ja turvotusta.

Lähde: todayhealth.today.com

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: