Kaakaokännit? 10 kysymystä supersuklaasta

1. Miltä tuntuu kaakaokänni tai kaakaoflow?

Ravintoasiantuntija, luennoitsija Jaakko Halmetoja tietää.

Se tuntuu hyvältä mieleltä – euforiselta ja luovalta ololta, joka voi tulla raakasuklaan syömisen tai raakasuklaajuoman juomisen jälkeen. Oloa voi verrata vaikkapa endorfiiniryöppyyn, joka seuraa urheilemista.

Toki kaakaokänni ja kaakaoflow ovat myös hyviä sanoja nappaamaan huomion. Ylipäänsä suklaa voi olla Halmetojan mielestä hyvä reitti päästä puhumaan siitä, mikä on oikeasti tärkeää: siitä, miten ihminen voisi hyvin syömällä saavuttaa terveyttä ja hyvää oloa.

On Halmetoja paljon puhunutkin, esimerkiksi kiertänyt pitämässä lukuisia raakasuklaasessioita. Miehen Raakasuklaa.com-sivustolla todetaan, että hän on viime vuosien aikana luonut raakasuklaan valmistamisesta ”ilmiön, joka innostaa suklaan ystäviä, terveystietoisia kuluttajia, kulinaristeja sekä jostain syystä varsinkin naisia”.

2. Miksi raakasuklaasta tunnutaan puhuvan nyt joka puolella?

- Sama aihe näkyy kaikessa: ihmiset haluavat alkuperäisiä juttuja. Ehkä aihe koskettaa myös siksi, että monelle peruskarkki eli se, mikä monesti mielletään suklaaksi aiheuttaa monenlaista harmia. Raakasuklaa ei ole vain vähän parempi juttu vaan monessa mielessä parempi.

Raakasuklaalla tarkoitetaan suklaata, joka valmistetaan teollisesti prosessoimattomista ja kuumentamattomista raaka-aineista. Halmetojan mukaan suklaaseen jää näin jäljelle aimo annos arvokkaita ainesosia, kuten entsyymejä ja vitamiineja, jotka yleensä tuhoutuvat korkeissa valmistuslämpötiloissa.

Raakasuklaaseen käytetään kaakaon lisäksi esimerkiksi sellaisia eksoottisia superruokia kuin maca-jauhetta ja goji-marjoja. Raakasuklaata voi valmistaa itse, ja sitä saa myös joistakin kaupoista.

3. Mitä terveyshyötyjä raakasuklaalla on?

- Raakasuklaassa ja raakakaakaossa on enemmän väripigmenttejä ja esimerkiksi polyfenoleja kuin tavallisessa tummassa suklaassa. On osoitettu, että raakakaakaon ainesosilla on hyviä vaikutuksia liittyen sydänterveyteen ja verisuoniston kuntoon. Lisää näyttöä tulee myös siitä, miten raakakaakao vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin, aivoihin ja muistiin.

- Itseäni kiinnostaa kovasti vaikutus aivotoimintaan ja yhteys aivojen välittäjä- ja rakennusaineisiin. Kaakaossa on kemiallisia yhdisteitä, jotka saavat aikaan hymyilyä ja sydämen aukeamista. Kaakaolla on samantyyppisiä ominaisuuksia kuin ssri-masennuslääkkeillä.

- Lisäksi kaakaossa on todella korkeita pitoisuuksia rautaa, magnesiumia, kromia, sinkkiä ja kuparia ja c-vitamiinia.

4. Millaisia määriä raakasuklaata kannattaisi mielestäsi syödä? Voiko sitä syödä liikaa?

- Totta kai kaikkea voi syödä liikaa. Sanoisin kuitenkin, että hyvää raakasuklaata voi syödä 100-200 grammaakin päivässä.

- Raakasuklaan sopiva määrä voi olla yksilöllinen. Voisin suositella paria ruokalusikallista hyvää kaakaojauhetta tai viisikymmentä grammaa hyvää raakasuklaata päivittäin.

5. Voiko raakasuklaasta olla haittaa?

- Kokemusteni mukaan ne ihmiset, joilla on herkkyyksiä histamiinille, voivat saada joskus päänsärkyä. Joillekin voi tulla myös pahaa oloa.

6. Lihottaako raakasuklaa?

- Nyt pitää muistaa, että kun puhutaan raakasuklaasta, ei puhuta kaupan karkista, joka taas on pääasiassa valkaistua sokeria, pitkälle prosessoitua maitojauhetta, haitallisia öljyjä ja muutaman naurettavan kaakaopavun verran kaakaota. Eihän sillä ole mitään tekemistä suklaan kanssa.

- Aidon kaakaon ravinneprofiili on toisenlainen. Sehän on hyvää painonpudotusruokaa! Siinä on paljon kuitua, paljon proteiinia, magnesiumia ja kromia. Samat asiat tekevät hyvää myös iholle.

7. Voiko raakasuklaaseen jäädä koukkuun?

- Raakasuklaalla ei ole samantapaisia addiktoivia ominaisuuksia kuin vaikkapa kahvilla. Mutta kyllä siihen voi ripustautua samalla tavoin kuin vaikkapa päiväni ei lähde käyntiin ilman kahvia –ajatteluun. Kyse on enemmän mentaalisista, psyykkisistä ja tapaan liittyvistä asioista kuin muutoin addiktoivista tekijöistä.

8. Jos kerran raakasuklaasta voi saada ”kännit”, voiko siitä tulla myös krapula?

- Laajan käyttökokemuksen valossa olen huomannut, että jatkuva, suuremmissa määrissä nautittu kaakao aiheuttaa ”krapulan”, jolloin raa’an kaakaon vaikutukset heikkenevät ja epätasapainottavat kehomme toimintaa, todetaan Halmentojan suklaasivustolla.

- Suosittelenkin käyttämään tätä ruoka-ainetta aina arvostuksen kera. Oikeissa määrissä nautittu supersuklaa on varmasti paras vaihtoehto jos tavoitteena on flow-tilojen metsästys.

9. Mikä on se rintaääni, millä puhut raakasuklaasta. Miten olet saanut tietoa?

-Toimistollani testaan koko ajan erilaisia kasveja. Teen tuotekehitystä monelle elintarvikealan yritykselle, ja joukosta on noussut vuosien varrella tiettyjä juttuja, jotka saavat poikkeuksellisen ison huomion, taustoittaa Halmetoja.

- Olen itse saanut kaakaosta paljon jeesiä esimerkiksi mielialaan ja kirjoittamiseen. Olen saanut tietoa myös matkustellessani.

10. Mikä on ”seuraava raakasuklaa” ravintorintamalla?

Halmetoja arvioi, että seuraavaksi puhutaan ainakin kookosvedestä jano- ja urheilujuomana ja energiajuomien vaihtoehtona. Tapetille noussevat yhä pontevammin myös lääkinnälliset sienet kuten pakurikäävät ja lakkakäävät, hän ennakoi.

Kuva: Peero Lakanen

Lue myös:

Blogi: herkullinen raakasuklaaohje

Suklaa on varsinainen terveysherkku

1 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Jaakko Halmetojan edustama superfoodihuuhaa ei ole vain huonoa ravitsemustietoa. Se on suoranaista valehtelua.

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.