Tartu keltaiseen herkkuun - 6 hyvää syytä syödä banaaneja

Banaani on erittäin terveellinen ja herkullinen välipala, joka sisältää useita tärkeitä ravintoaineita. Banaaneilla herkuttelusta on hyötyä ruoansulatukselle, sydänterveydelle sekä painonhallinnalle.

Alternet listasi  muun muassa nämä hyvät syyt siihen, miksi esimerkiksi suklaapatukan sijaan välipalaksi kannattaa valita ennemmin banaani.

1. Runsaasti ravintoaineita

Banaaneissa on paljon kuitua sekä useita antioksidantteja. Yhdessä keskikokoisessa (118 gramman) banaanissa on myös:

  • kaliumia yhdeksän prosenttia päivän saantisuosituksesta.
  • B6-vitamiinia 33 % päivän saantisuosituksesta.
  • C-vitamiinia 11 % päivän saantisuosituksesta.
  • magnesiumia 8 % päivän saantisuosituksesta.
  • 24 grammaa nettohiilihydraatteja eli imeytyviä hiilihydraatteja.
  • 3,1 grammaa kuitua.
  • 1,3 grammaa proteiinia.
  • 0,4 grammaa rasvaa.

Yhdessä banaanissa on noin 105 kilokaloria, ja se koostuu lähes kokonaan vedestä ja hiilihydraateista. Niissä on hyvin vähän proteiinia eikä juuri yhtään rasvaa.

Raa’at (vihreät) banaanit koostuvat suurimmaksi osaksi tärkkelyksestä ja resistentistä tärkkelyksestä, mutta kypsyessään tärkkelys muuttuu sokeriksi (glukoosiksi, fruktoosiksi ja sakkaroosiksi).

2. Sisältävät verensokeria sääteleviä ravintoaineita

Banaaneissa on runsaasti pektiini-nimistä kuitua, ja raa’oissa banaaneissa resistenttiä tärkkelystä, joka toimii liukoisena kuituna.

Sekä pektiini että resistentti tärkkelys voivat säädellä verensokeria aterian jälkeen ja vähentää ruokahalua hidastamalla vatsan tyhjenemistä.

Banaanit sijoittuvat myös alhaiselle sijalle glykeemisellä indeksillä, joka mittaa sitä, kuinka nopeasti ruoka kohottaa verensokeria. Banaanit eivät siis aiheuta terveiden ihmisten verensokeriarvoissa piikkiä. Tämä ei välttämättä pidä paikkaansa diabeetikoilla, joiden kannattaa välttää ainakin hyvin kypsien banaanien syömistä.

3. Voivat edistää sydämen terveyttä

Banaaneissa on paljon kaliumia, joka on tärkeää sydämen terveydelle – erityisesti verenpaineen hallinnalle. Useimmat ihmiset eivät kuitenkaan saa kaliumia riittävästi.

Yhdessä keskikokoisessa banaanissa on kaliumia yheksän prosenttia päivän saantisuosituksesta. Runsaskaliumista ruokavaliota noudattavilla ihmisillä on tutkimusten mukaan jopa 27 prosenttia alhaisempi sydäntautien riski kuin niillä, jotka eivät saa kaliumia riittävästi.

4. Banaaneissa on vahvoja antioksidantteja

Banaaneissa on monia hyviä antioksidantteja, kuten dopamiinia ja katekiiniä. Nämä antioksidantit on yhdistetty moniin terveyshyötyihin, kuten sydäntautiriskin sekä rappeuttavien sairauksien riskin alenemiseen.

5. Lisäävät kylläisyyden tunnetta

Raakojen eli vihreiden banaanien sisältämä resistentti tärkkelys on hiilihydraatti, joka toimii kehossa liukoisen kuidun tavoin. Mitä vihreämpi banaani on, sitä enemmän resistenttiä tärkkelystä se sisältää.

Resistentin tärkkelyksen on havaittu vähentävän ruokahalua ja lisäävän kylläisyyden tunnetta aterian jälkeen.

6. Voivat edistää munuaisten terveyttä

Sydänterveyden lisäksi kalium on tärkeää myös munuaisten terveydelle. Eräässä naistutkimuksessa havaittiin, että banaanien syöminen 2–3 kertaa viikossa alensi munuaistaudin riskiä 33 prosentilla.

Lähde: Alternet

1 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:


Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Miehelläni diabetes ja munuaisten vajaatoimintaa sekä kaliumia liikaa.Hänelle on sanottu ettei pitäisi syödä banaaneja.Onko näin?

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.