Omega-3-rasvahappojen merkitys korostuu raskauden aikana

Omega-3-rasvahapot ovat ihmiselle välttämättömiä ravinteita, joiden saanti jää helposti täyttymättä, jos kala ei kuulu ruokavalioon vähintään kahdesti viikossa.

Omega-3-rasvahappojen tiedetään tutkimusten perusteella ehkäisevän muun muassa sydän- ja verisuonitauteja, sekä torjuvan tulehduksia.

Raskaana olevilla naisilla omega-3-rasvahappojen tärkeys korostuu edelleen. Useat eri tutkimukset ovat selvästi osoittaneet näiden rasvahappojen vaikuttavan positiivisesti sikiön kehitykseen. Omega-3-rasvahapot vaikuttavat esimerkiksi sikiön näköaistin, sydämen ja aivojen kehitykseen, ja kaiken lisäksi niiden arvellaan pienentävän ennenaikaisen synnytyksen riskiä sekä ehkäisevän ja lievittävän synnytyksen jälkeistä masennusta.

Omega-3-rasvahappojen tärkeys aletaan tiedostaa

Vain joitain vuosia sitten tehtyjen haastattelututkimusten mukaan odottavat naiset eivät olleet selvillä omega-3-rasvahappojen merkityksestä raskauden aikana, vaikka muun muassa foolihappojen ja D-vitamiinien tärkeys kyllä tiedostettiin. Nykyisin myös raskaana olevat naiset tiedostavat omega-3-rasvahappojen tärkeyden.

”Itse en syö kalaa juurikaan vaikka näin raskausaikana siitä on tullut melkoinen hittituote äyriäisten yms. lisäksi. Kuitenkin neuvolan tätini oli sitä mieltä, että jos en viikoittain syö kalaa niin kalaöljy ja omega3-kapselit olisi ihan hyödyllisiä”, nimimerkki DragonKitty kertoo Helistimen keskustelufoorumilla.

”Koska itse olen kasvissyöjä, en tietenkään voi syödä noita kalaöljykapseleitakaan. Omalla omega-3 -listallani onkin siis camelina-öljyä ja pellavansiemenöljyä. Tarkistin ravintoterapeutilta, että tuota pellavaöljyä voi syödä raskausaikana, vaikka pellavansiemeniä ei voi!”, nimim. Antisankari puolestaan neuvoo foorumilla.

Omega-3-rasvahappovalmisteet turvallisia raskauden aikana

Omega-3-rasvahapoista erityisen tärkeitä ovat EPA (eikosapentaeenihappo) ja DHA (dokosaheksaeenihappo), joita saa ainoastaan rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kala- tai kalanmaksaöljystä. Erilaisista kasviöljyistä, kuten rypsi-, soija- ja pellavansiemenöljystä ja niistä valmistetuista kasvirasvalevitteistä saa vain omega-3-rasvahappoihin kuuluvaa alfalinoleenihappoa (ALA), ei siis eikosapentaeenihappoa tai dokosaheksaeenihappoa.

Mikäli rasvaisen kalan nauttiminen riittävän usein tuntuu hankalalta, ovat myös omega-3-rasvahappovalmisteet turvallisia käyttää raskauden aikana. Tuolloin täytyy kuitenkin varmistaa, ettei niihin ole lisätty jotain muuta vitamiinia, jota odottava nainen saa jo muista lähteistä.

Esimerkiksi A-vitamiini rasvaliukoisena vitamiinina voi varastoitua elimistöön, ja sen liialliseen saantiin saattaa liittyä epämuodostuma- ja keskenmenoriski. Näin ollen kannattaakin välttää A-vitamiinipitoisia vitamiinivalmisteita, kuten kalanmaksaöljyä.

”Pelkät kasvirasvat eivät riitä, koska niissä ei ole EPA:a ja DHA:ta, mutta pienikin määrä kalaa yhdistettynä pehmeisiin kasvirasvoihin riittää turvaamaan tarpeellisten rasvahappojen saannin. Rypsiöljyssä on omega-3- ja omega 6-rasvahappojen suhde suht korkea (eli omega3-happoja on suhteessa paljon), joten se on erittäin terveellinen öljy esim. ruoanlaittoon”, nimimerkki seljanmarja valistaa muita keskustelijoita Helistimessä.

Näin paljon tarvitset omega-3-rasvahappoja raskaana

Omega-3-rasvahappojen suositeltu vuorokausisaanti on normaalikokoisella aikuisella (normaali energiantarve) noin 2-3 grammaa.

Tarkasta Tohtori.fi-sivustolta löytyvästä listasta eri kalaöljyjen ja rasvaisten kalojen keskimääräiset omega-3-rasvahapposisällöt.

Voit myös testata tästä, saatko riittävästi omega-3-rasvahappoja.

Lue lisää:

Näitä ravinteita tarvitset raskaana
5 tärkeintä ravintoainetta taaperolle
Suomalaisäitien ruokavaliossa suuria puutteita
Mitä omega-3-rasvahapot ovat ja miten ne vaikuttavat elimistössä?

Keskustele:

Kalaöljykapselit ja omega 3 saanti
Mitä vitamiineja tms. olisi hyvä syödä raskaana ollessa?

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.