Millaisia vitamiineja kasvissyöjä tarvitsee raskausaikana?

Kasviruokavaliossa (tai tarkemmin lakto-ovovegetarisimissa)on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota ruokavalion monipuolisuuteen, jolloin saadaan taattua riittävä vitamiinien saanti turvaamaan sikiön kasvua ja kehittymistä.

Mainitsen tähän muutaman merkittävän ravintoaineen, jonka saantiin raskausaikana on hyvä kiinnittää huomiota. Pääsääntö on kuitenkin nauttia monipuolisesta ruokavaliosta, josta alla olevat sekä muutkin mainitsemattomat ravintoaineet saadaan!

  • B12-vitamiini: kasvikunnan tuotteet eivät sisällä B12-vitamiinia, mutta maito ja munat kylläkin. Esimerkiksi Finelin elintarvikkeiden koostumustietopankin mukaan noin 2-3 lasillisesta maitoa saadaan päivittäinen B12-vitamiinin tarve tyydytettyä.
  • D-vitamiini: ainakin talviaikaan tarpeen vitamiinilisänä kaikille raskaana oleville ja suositus on 10 mikrogrammaa/vrk.
  • Folaatti: saadaan runsaasti tuoreista kasviksista ja hedelmistä, palkokasveista, pähkinöistä, siemenistä ja täysjyväviljasta.
  • Omega 3-rasvahapot: tärkeät omega-3-rasvahapot voidaan kalan sijasta saada mm. rypsiöljystä sekä erityisen runsaasti pellavansiemen- ja hampunsiemenöljyistä.
  • Kuidut: riittävästi kuituja saadaan viljatuotteista, etenkin täysjyväisistä, vihanneksista, juureksista, hedelmistä ja marjoista.
  • Proteiinit: raskauden aikaisen proteiinitarpeen tyydyttäminen onnistuu hyvien proteiinilähteiden hyödyntämisellä, joita ovat mm. palkokasvit, viljatuotteet, pähkinät ja siemenet.
  • Kalsium: raskauden aikainen tarve 900mg/vrk!
  • Rauta: täytyy muistaa riittävä raudan saanti anemian ehkäisemiseksi, hyvinä lähteinä mm. palkokasvit, täysjyväviljatuotteet, vihreät lehtivihannekset ja kuivatut hedelmät.

Mikäli koet, että ruokavaliosi on riittävän monipuolinen, et välttämättä tarvitse monivitamiinilisää. Sen sijaan D-vitamiini tai mahdollisesti D-vitamiini-kalsiumvalmiste voisi olla tarpeen. Kesäaikana D-vitamiinia ei välttämättä tarvitse käyttää. Näihin voi lisätä vielä kalaöljyvalmisteen, jos haluaa turvata riittävän omega3-rasvahappojen määrän.

Hemoglobiinia kannattaa pyytää neuvolassa seuraamaan ja tarpeen tullen ottaa käyttöön jokin rautavalmiste.

Mikäli kuitenkin koet parhaaksi ottaa ruokavalion rinnalle käyttöön jonkin monivitamiinivalmisteen, niin Multitabsilla sekä Ladyvitalla on apteekissa saatavilla raskausajan valmisteet. Ne sisältävät vitamiineja (kuten D-vitamiinin) ja hivenaineita, kuten jonkin verran kalsiumia. A-vitamiinia kyseiset valmisteet eivät sisällä, sillä sitä ei suositella raskausaikana käytettäväksi. Myös monivitamiinivalmisteen rinnalle voi ottaa käyttöön omega 3-rasvahappovalmisteen, kunhan tarkistaa ettei se sisällä samoja vitamiineja kuin käytössä oleva monivitamiinivalmiste.

Lähde:

Helistimen asiantuntijapalsta

Lue myös:

Raskausajan ruokavalio

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Haluatko kuulla terveydenhuollon ammattilaisen mielipiteen tai uusia reseptin?

Verkkovastaanotolla (hinta 9,90 € Kela-korvauksen jälkeen) saat heti yhteyden paikalla olevaan asiantuntijaan pikaviestin tai videochatin välityksellä.

Mikäli et tarvitse vastausta heti, voit lähettää kysymyksen jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista. Kysy asiantuntijalta

Siirry verkkovastaanotolle

Lataa Meedocin sovellus

Get it on Google Play

Yhteistyössä Meedoc

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuoltoalan ammattilaisen vastaanotolle valitsemallesi lääkäriasemalle.

Ajan varaaminen palvelun kautta on maksutonta.

Ajanvaraukseen

Yhteistyössä Tohtorille.fi

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.