Liikuntaa synnytyksen jälkeen

Liikuntaa synnytyksen jälkeenLiikunnan voi synnytyksen jälkeen aloittaa heti kun omat voimat ja into antavat myöten. Alussa oleellisinta on keskittyä lantionpohjan lihasten kuntouttamiseen säännöllisin supisteluharjoituksin. Ne voidaan ajoittaa vaikkapa imettämisen ajaksi, jolloin säännöllisyys saavutetaan helpoimmin. Kestää noin 6-8 viikkoa ennen kuin kohtu ja sukupuolielimet paranevat ja liikuntaa voidaan vähitellen tehostaa. Silloin kävelylenkkeilyn ja kevyen jumpan rinnalle voidaan jo ottaa myös esim. vesiliikuntaa ja tehokkaampaa lihaskuntoharjoittelua sekä ryhmäliikuntaa. Etenkin juoksua ja hyppelyjä sisältäviä liikuntamuotoja tulee välttää kunnes lantionpohjan lihakset ovat vahvistuneet riittävästi. Keisarileikkauksen jälkeinen toipuminen kestää noin 2 kk, jonka jälkeen voidaan aloittaa vatsalihasten tehokkaampi harjoittelu, jos haava on umpeutunut kunnolla.

Säännöllinen ja monipuolinen liikunta parantaa kuntoa, piristää mieltä, vähentää synnytyksen jälkeisiä masennusoireita sekä palauttaa keho nopeammin entisiin mittoihin. Suositeltavia lajeja ovat etenkin reipas kävely, vaunu- ja sauvakävely, pilates sekä lihaskunnon kohentaminen pienvälineillä sekä myöhemmin kuntosalilla. Venyttely vetreyttää lihaksia vauvanhoidon lomassa. Vesiliikunnan harrastaminen kannattaa aloittaa vasta sen jälkeen kun jälkivuotoa ei enää esiinny.

Liikunnan aikana on nautittava riittävästi nestettä ja pieni välipalakin kannattaa ottaa mukaan suorituspaikalle veren sokeritasapainon säilyttämiseksi. Kohtuurasitteinen liikunta ei vähennä maidoneritystä eikä vaikuta rintamaidon määrään tai laatuun heikentävästi. Imettäminen kannattaa ajoittaa ennen liikuntasuoritusta, jotta liikkuminen on mukavampaa ja lapsi on tyytyväisempi ja rauhallisempi vaunuissa tai isän hoivassa.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Haluatko kuulla terveydenhuollon ammattilaisen mielipiteen tai uusia reseptin?

Verkkovastaanotolla (hinta 9,90 € Kela-korvauksen jälkeen) saat heti yhteyden paikalla olevaan asiantuntijaan pikaviestin tai videochatin välityksellä.

Mikäli et tarvitse vastausta heti, voit lähettää kysymyksen jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista. Kysy asiantuntijalta

Siirry verkkovastaanotolle

Lataa Meedocin sovellus

Get it on Google Play

Yhteistyössä Meedoc

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuoltoalan ammattilaisen vastaanotolle valitsemallesi lääkäriasemalle.

Ajan varaaminen palvelun kautta on maksutonta.

Ajanvaraukseen

Yhteistyössä Tohtorille.fi

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.