Science Daily: kasvisruokapainotteinen dieetti auttaa painonpudotuksessa

Kasvispainotteisella ruokavaliolla näyttäisi olevan merkittäviä etuja metabolisen oireyhtymän ja tyypin 2 diabeteksen hoidossa.

Kasvisruokavalio auttaa pudottamaan painoa, ja sen seurauksena keho tuottaa glukoosia ja lipidiaineenvaihdunta virkistyy, selviää Science Daily-lehdestä.

Alkuperäinen tutkimus julkaistiin Journal of the American College of Nutrition -lehdessä.

Tutkimukseen osallistui 74 henkilöä, joilla oli tyypin 2 diabetes. Tutkittavien ruokavalio koostui vihanneksista, kasviksista, palkokasveista, hedelmistä ja pähkinöistä. Eläinkunnan tuotteet rajattiin yhteen vähärasvaiseen jogurttiannokseen per päivä.

Osa koehenkilöistä noudatti tavanomaista EASD-suosituksen mukaista diabeetikon ruokavaliota. EASD on eurooppalainen diabetestutkimuksen yhdistys.

Kasvisruokadieetti oli tehokkaampi kuin tavanomainen dieetti

Tulokset osoittivat, että kasvisruokapainotteinen ruokavalio oli lähes kaksi kertaa tehokkaampi kuin tavanomainen diabeetikon ruokavalio.

Kasvisruokavalion avulla paino tippui keskimäärin 6,2 kiloa, kun tavanomaista diabeetikkojen ruokavaliota noudattavien paino putosi noin 3,2 kiloa.

Kasviruokapainotteinen ruokavalio vähensi myös koehenkilöiden lihasrasvaa.

Lihaksen sisäisen rasvan vähentäminen auttaa erityisesti iäkkäämpiä diabeetikkoja parantamalla heidän lihasvoimaansa ja liikkuvuutta.

Tutkimuksen tekijän, lääkäri Hana Kahleován mukaan tutkimuslöydöt ovat hyödyllisiä heille, joilla on metabolinen oireyhtymä tai tyypin 2 diabetes, mutta myös kaikille muillekin, jotka haluavat pudottaa painoa tai pitää itsensä terveenä.

– Kasvisruokapainoitteinen dieetti näyttäisi olevan kaikkein tehokkain painonpudotuksessa. Näytimme, että kasvisdieetti on paljon tehokkaampi lihasrasvan vähentämisessä ja sen seurauksena aineenvaihdunta paranee, summaa Kahleován Science Daily-lehdessä.

Lähde:

Sciencedaily-lehti

Lue lisää:

Kasvissyöjä – näin saat riittävästi proteiinia

Lapsen kasvisruokavalio

15 yksinkertaista laihdutusvinkkiä

Diabeetikko, söithän kunnon aamiaisen? Myös kevyt illallinen parantaa sokeritasapainoa

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.