Ruokavalionkorvikkeilla paino putoaa tutkitun tehokkaasti

Tutkimuksien mukaan ruokavalionkorvikkeilla laihduttaminen on motivoivaa, sillä paino putoaa nopeasti. Ei ole väliä, onko ylipainoa kertynyt runsaasti vai haluaako vain keventää oloaan herkuttelujen jälkeen, sillä jokainen voi valita itselleen sopivan ajanjakson syödä ruokavalionkorvikkeita.

VLCD on motivoiva menetelmä – sillä saa nopeasti ja tehokkaasti tuloksia. Metabolia eli aineenvaihdunta paranee ja lihavuussairauksien oireet lieventyvät. Tätä kautta myös elämänlaatu sekä fyysinen toimintakyky paranevat. Tutkimuksissa on havaittu muun muassa, että VLCD:llä laihduttaneiden tyypin 2 diabeetikoiden hoitotasapaino on parempi (HbA1c:llä mitattuna) kuin vähäenergiaisella ruokavaliolla laihduttaneiden.

Tutkimusten mukaan paino putoaa VLCD:llä tavallisesti 1.5–2.5 kg viikossa, mutta painonpudotusnopeus hidastuu pitkän jakson aikana. Vuodessa, useamman perättäisen VLCD-jakson aikana kiloja voi lähteä lähtöpainosta riippuen jopa parikymmentä. Viiden vuoden seurannassa ruokavalionkorvikkeilla laihduttaminen on meta-analyysin mukaan tehokkaampaa kuin vähäenergiaisella ruokavaliolla laihduttaminen. Kilojen karistamisessa onkin olennaisinta laihdutustuloksen pysyvyys pitkällä aikavälillä, millä on eniten vaikutusta elämänlaatuun. On hyvä muistaa, että laihdutustulos vaihtelee yksilöittäin, ja siihen vaikuttaa aina esimerkiksi alkupaino.

Ruokavalionkorvikkeilla voi pudottaa painoa myös viikon tai parin ajan, kun on tarkoituksena karistaa vain muutama kilo tai kaipaa kevennystä raskaampien aterioiden väliin. Esimerkiksi lomamatkojen tai jouluherkuttelujen jälkeen voi ruokavaliota ohjata takaisin terveellisempään suuntaan ruokavalionkorvikkeilla.

Hyvälaatuinen proteiini ylläpitää lihasmassaa

Nutrilett-ruokavalionkorvikkeissa proteiinina on soija- ja/tai maitoproteiini. Ne molemmat sisältävät kaikki proteiinin rakentamiseen tarvittavat välttämättömät aminohapot, joita elimistö ei itse pysty muodostamaan eli ne on saatava ravinnosta. Hyvälaatuinen proteiini säilyttää tutkimuksien mukaan lihasmassaa myös laihdutuksen aikana eli paino lähtee rasvasta, ei lihaksista. Kun lihasmassa säilyy mahdollisimman suurena, perusaineenvaihduntakin toimii paremmin. Tämä auttaa laihdutuspäätöksen pitämisessä ja sitä kautta tavoitteen saavuttamisessa.

Ruokavalionkorvikkeet sisältävät energiaa alle 800 kcal, hyvälaatuista proteiinia vähintään 50 g, hiilihydraatteja 10–80 g, välttämättömiä rasvahappoja vähintään 3 g ja päivittäisen tarpeen vitamiineja ja kivennäisaineita. Näin turvataan tärkeiden ravintoaineiden saanti.

Lähteet:

Aikuisten lihavuuden Käypä hoito -suositus. Suomalainen lääkäriseura Duodecim. 2.päivitys 22.1.2007.

Anderson JW, Konz EC, Frederich RC, Wood CL. Long-term weight loss maintenance: a meta-analysis of

Mustajoki, Pertti; Fogelholm, Mikael. Lihavuus: Ongelma ja hoito. 2006. 3. painos.

Wing RR, Marcus MD, Salata R ym. Effects of a very-low-calorie diet on long-term glycemic control in obese type 2 diabetic subjects. Arch Intern Med 1991;151:1334-40.

Esimerkkejä Nutrilett®-tutkimuksista:

Allison et al. 2001 (n=74). Scan Diet® (1200kcl) 12 vk:n laihdutusjakso alensi painoa sekä kokonaiskolesterolia ja LDL-kolesterolia tehokkaammin kuin AHA:n suositusdieetti. 7,0kg v. 2,8 kg 12 viikon aikana.

Andersen et al. 1995 (n=9). Nutrilett® (420 kcal) 4 vk:n jakso laski painoa 9 %, insuliiniherkkyys parani ja lipidi-arvot paranivat. Kehon rasva väheni 13 %.

Danielsson et al. 1999 (n=287). Nutrilett® (420kcla) 16 vk:n jakso laski painoa 2,1 kg ja lisäsi myös tupakoinninvieroitusohjelman tehoa (50 v. 35 %).

Engelhart et al. 1996 (n=19). Nutrilett® 12 vk:n jakso laski painoa 4,5 kg rasvakudosta vähentämällä.

Fogelholm et al.1997 (n=329). Nutrilett® 12 vk:n jakson aikana paino laski 13,0 kg.

Høie et al.1997 (n=18). Nutrilett® (430kcal) Paino laski 8 viikon aikana 10,2 kg ja lasku jatkui 6 kk:n aikana 6.1 kg. Rössner et al. 1997(N=93). Nutrilett® (420/530 kcal v. LED 880) 6 + 2 vk:n jakson aikaa paino laski 15 % ja vähäenerginen 8 % alkutilanteesta 1 v. seuranta-aikana.

Artikkeli on kumppanin tuottamaa sisältöä.

Lue lisäksi:

Jopa 9/10 painonpudottajista syö väärällä rytmillä

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: