Houkuttelevatko herkut? 3 keinoa torjua ruoanhimoa

Jos mielesi tekee ahmia paketillinen jäätelöä tai levyllinen suklaata, kannattaa tutustua näihin Prevention.comin ruoanhimoa hillitseviin vinkkeihin.

1. Hiero niskaasi

Akupisteiden hierominen auttaa säätelemään hypotalamusta eli sitä aivojen osaa, joka hallitsee nälkää ja stressihormoneja. Hillitäksesi ruoanhimoasi hiero niskaasi molemmilta puolilta selkärankaa siitä kohtaa, mistä hiusrajasi alkaa. Hiero noin 2–3 minuuttia.

2. Halaa jotakuta

Halaaminen ja muunlainen fyysinen kosketus vapauttaa oksytosiinia, hyvänolon kemikaalia, joka toimii stressihormoneja vastaan ja saa olon tuntumaan onnelliselta ja rauhalliselta. Oksytosiinin vapautuminen vähentää myös lohturuoan tarvetta. Halaile vähintään 6–8 kertaa päivässä, ja pyri siihen, että yksi halaus kestäisi vähintään 10 sekuntia.

3. Keskity johonkin muuhun

Ruoanhimon hetkellä kannattaa keskittyä hetkeksi vaikka johonkin peliin, kuten Tetrikseen, joka vie ajatukset muualle. Tutkimuksen mukaan kolmen minuutin pelailu vähentää ruoanhimoa 25 prosentilla. Mikä tahansa asia, johon vie huomiosi kokonaan hetkeksi, auttaa välttämään ahmimista.

Lähde: Prevention.com

1 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Olipa huonot ohjeet ! poistankin itseni näiltä viestilistoilta. kyllähän tuohon olisi voinut ihan asiaakin kirjoittaa, säälittävän tasoinen vastaus, kun oikeasti tähän asiaan tsemppiä olisi halunnut

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.