3 tapaa välttää keski-iän liikakilot

Monet pitävät keski-iän lihomista välttämättömänä pahana, jolle ei yksinkertaisesti voi mitään. Se yleensä hyväksytään hormonaalisena muutoksena, eivätkä ihmiset välttämättä tee mitään ehkäistäkseen sitä.

Weightladder.com on kuitenkin listannut nämä kolme helppoa tapaa, joilla voit välttää ylimääräiset kilot keski-iässäkin.

1. Vältä ”tyhjän pesän” aiheuttamaa lihomista

Useimmille keski-iän saavuttaminen tarkoittaa myös sitä, että lapset muuttavat pois kotoa. Niinpä vanhemmat eivät enää juoksentele ympäri kotia pyykkäämässä ja ramppaamassa rappuja ylös alas jälkikasvun sotkuja siivoten. Tämä äkillinen pudotus aktiivisuudessa voi aiheuttaa lihomista, jos ei muuta ruokavaliotaan sen mukaiseksi.

Ratkaisu ongelmaan on yksinkertainen: hanki askelmittari. Jos et ota yhden päivän aikana noin 10 000 askelta, et liiku riittävästi. Askelmittaria käyttämällä näet, kuinka lähellä olet päämäärääsi ja pidät liikakilot loitolla.

2. Älä anna hormoneiden viedä voittoa

Naisten kohdalla on totta, että vanhetessa hormonitasot alkavat hiukan seota. Jos estrogeenia on liikaa tai liian vähän, voi tuloksena olla painonnousu, jota on vaikea hallita. Jos saat hormoniterapiaa, sen sivuoireisiin voi kuulua lihominen. Älä kuitenkaan muutu passiiviseksi uhriksi! Jos huomaat, ettet voi syödä samaan tapaan kuin ennen, toimi ennen kuin on liian myöhäistä. Muuta syömistottumuksiasi ja yritä liikkua enemmän. Vaikka hormoneilla on vaikutusta lihomiseen, vanha kunnon ”polta enemmän kaloreita kuin syöt” -teoria pitää yhä paikkansa.

3. Tunnista fyysiset oireet, jotka saattavat nostaa painoasi

On täysin normaalia muuttua hiukan jäykäksi ja araksi ikääntymisen myötä. Jos kuitenkin huomaat, ettet voi liikkua kunnolla kivun takia, sinun täytyy tehdä asialle jotakin. Puhu lääkäri kanssa, sillä hän saattaa kirjoittaa sinulle lääkettä tyypilliseen nivelkipuun ja jäykkyyteen. Useimmissa tapauksissa kyseessä on reseptivapaa lääke tai rasva, joka auttaa sinua pysymään aktiivisena.

Saatat myös joutua muokkaamaan liikuntasuunnitelmaasi tai aloittaa nivelystävällisemmällä ohjelmalla. Hölkkäämisen sijaan voit kokeilla esimerkiksi vesiaerobicia.

Keski-iän lihomisen ei tarvitse olla välttämätöntä, eikä sinun tarvitse istua paikallasi toivoen parasta. Kohtaamalla ongelman ajoissa ja ottamalla ohjat käsiisi voit pysyä hoikkana ja terveenä läpi keski-iän aina vanhoille päivillesi asti.

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: