Tiedätkö pituutesi? Pituuden lyhentyminen voi kertoa osteoporoosista

Luut, nivelet ja luusto ovat kehon tukiranka. Moni ihminen ilmoittaa oman pituutensa armeijan tai kouluaikaisten pituusmittausten perusteella. Tosiasiassa aikuisen kannattaisi olla tietoinen nykyisestä pituudestaan, sillä se saattaa ennakoida osteoporoosia, todetaan Suomen Luustoliiton tiedotteessa.

Osteoporoosia voidaan pitää kansansairautena, sillä sitä sairastaa 300–400 suomalaista. Osteoporoosissa rakentajasolut taistelevat luun hajottajasoluja vastaan – usein häviten niille, sillä rakentajasolut eivät ehdi korvata tarpeeksi nopeasti hajottajasolujen tuhoamaa luun määrää. Tällöin luuston lujuus alkaa heikentyä.

Luu on kuitenkin elävää ja uudistuvaa kudosta, jonka vahvistamiseen ja lujuuteen voi vaikuttaa elintavoilla ja lääkkeillä.

Luuston terveyttä edesauttavat

  • Kalsium: Auttaa luuta vahvistumaan ja ylläpitää luun terveyttä. Nauti pieninä annoksina pitkin päivää, esimerkiksi kolme lasillista maitoa tai piimää, muutama siivu juustoa.
  • D-vitamiini: Luuston kasvuun, kehitykseen ja uusiutumiseen. Auttaa kalsiumia imeytymään. Nauti ympärivuorokautisesti, sillä Suomessa auringosta tai ravinnosta ei yleensä saa tarpeeksi D-vitamiinia. Kalassa on eniten D-vitamiinia.
  • Proteiini: Edistää luiden kehitystä ja auttaa luun massan säilyttämisessä. Proteiinia olisi hyvä nauttia jossain muodossa joka aterialla.
  • Liikunta:

Lapsi/nuori: Lapsuudessa ja nuoruudessa luusto tarvitsee kuormitusta kehittyäkseen ja vahvistuakseen. Lapselle sopivaa liikuntaa on vauhdikas ja reipas liikunta monipuolisesti ja usein. Hyppiminen on hyväksi luustolle. Määrä: Vähintään 3 kertaa viikossa 60 minuuttia kerrallaan.

Aikuinen: Aikuiselle hyvää luuliikuntaa on vauhtia ja voimaa vaativa liikunta, kuten kuntosali, pallopelit, tanssi tai juoksu/reipas kävely. Määrä: Kuntosali 1 tunti 2–3 kertaa viikossa. Lenkkeilyä tai muuta luuliikuntaa 3–5 kertaa viikossa edes 10–20 minuuttia kerrallaan. Kestävyysliikuntaa 3–5 kertaa viikossa noin 30–60 minuuttia kerrallaan.

Ikääntyvä: Ikääntyville sopii lihaskuntoa vahvistava ja ylläpitävä liikunta esimerkiksi kuntosalin muodossa. Myös tasapainoa kehittävä liikunta, kuten tanssi on hyvä harrastus. Määrä: Lihasharjoittelua 2–3 kertaa viikossa, 30–45 minuuttia kerrallaan. Reipasta kävelyä suositellaan päivittäin.

Lähteet: Käypä hoito -suositus, Suomen luustoliitto

Pituuden lyhentyminen voi kertoa nikamamurtumista

Jos aikuisiässä pituus on lyhentynyt 5 senttimetriä tai enemmän, syynä saattavat olla osteoporoosin seurauksena murtuneet nikamat. Mutta eikö nikamamurtuman huomaa? Ei välttämättä, sillä nikaman murtuminen saattaa olla myös oireeton tai tuntua keskiselän kipuna, joka menee ohi, kerrotaan Suomen luustoliiton tiedotteessa.

Vaikka nikamamurtuma saattaa olla oireeton tai kipu mennä ohi, murtumiin kannattaa puuttua. Ensimmäinen nikamamurtuma on helpoin, mutta siitä seuraavat ovat vaikea-asteisempia.

On todennäköistä, että yhdestä nikamamurtumasta alkaa dominoefekti, jossa uusi nikama murtuu. Nikamamurtuma on myös vahvin muiden luunmurtumien aiheuttaja. Se saattaa saada aikaan vakavamman vamman, kuten esimerkiksi lonkkamurtuman.

Kumarassa kulkevalta ihmiseltä on todennäköisesti murtunut monia nikamia. Kumaraselkäisyydessä hengittäminen on vaikeaa, tasapaino voi olla heikentynyt ja kävely on hankalaa. Kumaraselkäisellä ihmisellä selkä on kroonisesti kipeä, jonka vuoksi elämänlaatu voi olla heikentynyt.

Osteoporoosin riskitekijät

  • Aiemmat murtumat
  • Alipaino
  • Yli 50-vuoden ikä
  • Laktoosi-intoleranssi ja keliakia
  • Suvussa esiintyvä osteoporoosi
  • Vähäinen kalsiumin ja D-vitamiinin saanti
  • Tupakointi
  • Vähäinen liikunta
  • Runsas alkoholin käyttö
  • Munasarjojen/kivesten vajaatoiminta
  • Kilpirauhasen tai lisäkilpirauhasen liikatoiminta
  • Tulehdukselliset sairaudet, kuten reuma ja suolistosairaudet
  • Elinsiirto
  • Pahanlaatuiset sairaudet
  • Tietyt lääkitykset, esimerkiksi kortisolin pitkäaikainen käyttö ja osa epilepsialääkkeistä.

Tee luuston riskitesti Luustoliiton sivulla tästä.

Tietoa luustosta

  • Luusto kattaa kehon painosta alle 10 prosenttia.
  • Aikuisessa on noin 206 luuta.
  • Lapsuudessa ja nuoruudessa luu pitenee ja paksunee.
  • Ihmisen luumassa on suurimmillaan 20–30 vuoden iässä.
  • 40 ikävuoden jälkeen luumassa alkaa vähentyä.
  • Naisilla vaihdevuodet kiihdyttävät luun hajoamista 3–5 vuoden ajan, minkä jälkeen hajoaminen hidastuu.
  • Jotta luu uudistuu, tarvitsemme kalsiumia ja D-vitamiinia.
  • Perimä, sukupuoli, elintavat ja sairaudet säätelevät luun määrää.

Lähteet:

Suomen Luustoliiton tiedote 29.6.2017

Suomen luustoliitto

Käypä hoito

Lue lisää:

Luusto ja liikunta

Liikuntaa terveydeksi ja lääkkeeksi

Heikentyvä luusto

Suositeltava liikunta osteoporoosia sairastaville henkilöille

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.