Paljonko antioksidantteja tarvitaan ravinnosta?

Vitamiinien ja kivennäisaineiden päivittäiselle saannille ravinnosta on laadittu suositukset. Saantisuositukset laaditaan väestötasolle, terveille, kohtalaisesti liikkuville ihmisille. Yksilöllisiä eroja päivittäisessä ravintoaineiden tarpeessa on, mutta ravitsemussuositukset sopivat suurimmalle osalle suomalaisia.

Raskaus ja imetys nostavat hieman vitamiinien ja kivennäisaineiden tarvetta naisilla, joten saantisuositukset ovat näissä elämänvaiheissa korkeammat.

Joillekin ravintoaineille on arvioitu suurin hyväksyttävä päiväannos, jonka ylittävä saanti saattaa aiheuttaa terveydellisiä haittoja. Pelkästä ravinnosta ei normaalisti ole mahdollista saada liikaa mitään ravintoainetta. Liikasaannin vaara on käytännössä mahdollista silloin, jos käyttää samanaikaisesti useita ravintoainevalmisteita.

E-vitamiini

Saantisuositus ilmoitetaan alfatokoferoliekvivalenttina (α-TE ).

α-TE = 1 mg alfatokoferolia (E-vitamiini)

E-vitamiinin saantisuositus on:

  • naisilla 8 α-TE
    • raskaana olevat 10 α-TE
    • imettävät          11 α-TE
  • miehillä10 α-TE
  • lapsilla 3-8 α-TE iästä ja sukupuolesta riippuen
  • suurin hyväksyttävä päiväannos E-vitamiinia aikuiselle on 300 α-TE
  • E-vitamiinin saanti ravinnosta on suomalaisilla riittävää kaikissa ikäryhmissä.

C-vitamiini

  • naisilla 75 mg
    • raskaana olevilla 85 mg
    • imettävillä 100 mg
  • miehillä 75 mg  
  • lapsilla 20-50 mg iästä riippuen
  • suurin hyväksyttävä päiväannos C-vitamiinia aikuiselle on 1000 mg•    C-vitamiinin saantisuositusta on nostettu (aikaisemmin 60 mg/vrk), sillä tutkimuksissa on saatu vahvistusta C-vitamiinin antioksidanttivaikutuksesta elimistössä.  
  • Tupakointi, runsas kahvin ja alkoholin juominen sekä ehkäisypillereiden käyttö lisäävät C-vitamiinin tarvetta.

Karotenoidit (A-vitamiini)

  • A-vitamiinin (retinoli) saantisuositus ilmoitetaan retinoliekvivalenttina (RE), jolloin erilaisten karotenoidien, kuten beetakaroteenin, vitamiinivaikutus on muunnettu yhdeksi yksiköksi
  • RE = 1 µg retinolia (A-vitamiini) = 12 µg beetakaroteenia 
  • A-vitamiinin saantisuositus on:
  • naisilla 700 RE
  • raskaana olevilla 800 RE
  • imettävillä 1100 RE
  • miehillä 900 RE
  • lapsilla 300-600 RE iästä riippuen
  • suurin hyväksyttävä päiväannos A-vitamiinia aikuisille on 3000 µg (ei koske karotenoideina saatavaa A-vitamiinia)
  • Suomalaisten keskimääräinen A-vitamiinin saanti on kaikissa ikäryhmissä runsasta suosituksiin nähden. 
  • Noin yksi kolmasosa ruoan A-vitamiinista tulee beetakaroteenina.

Seleeni

  • naisilla 40 µg
    • raskaana olevilla ja imettävillä 55 µg
  • miehillä 50 µg
  • lapsilla 15-35 µg iästä riippuen
  • suurin hyväksyttävä päiväannos seleeniä aikuisille on 300 µg
  • Suomalaiset saavat suosituksiin nähden riittävästi seleeniä ravinnosta.
  • Seleeni on pieninäkin yliannoksina myrkyllinen, joten sen käyttö valmisteena on rajoitettua.

Lue lisää antioksidanteista:

Hyviä antioksidanttien lähteitä

Mitä tutkimus sanoo antioksidanteista

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.