Hyviä antioksidanttien lähteitä

Alla oleviin taulukoihin on listattu antioksidanttien parhaita lähteitä. Yksittäisen vitamiinin saannissa kannattaa huomioida, että käyttötiheydellä on usein merkittävämpi vaikutus. Esimerkiksi ruusunmarja on hyvä C-vitamiinin lähde, mutta sitä käytetään yleensä melko harvoin. Sitrushedelmät tai peruna ovat paljon tavallisemmin käytettyjä ja ovat siksi monelle merkittävämpi C-vitamiinin lähde.

RAVINTOAINEMISSÄ ON ENITEN?
Karotenoiditporkkana, pinaatti, kurpitsa, vesimeloni, maissi, tomaatti, paprika, parsakaali ja tyrni
C-vitamiiniruusunmarja, paprika, persilja, nokkonen, tyrni, mustaherukka ja muut marjat, sitrushedelmät, kaalit, tomaatti, hedelmä- ja marjatäysmehut
E-vitamiinikasviöljyt, vehnänalkiot, pähkinät, siemenet, kokojyvävilja, vihreät lehtivihannekset
Seleenisisäelimet, kala, äyriäiset, sian- ja poronliha, kananmuna, vilja
PARHAITA FENOLISTEN YHDISTEIDEN LÄHTEITÄ
Metsämarjakarpalo, mustikka, puolukka, lakka, variksenmarja, juolukka ja vadelma
Puutarhamarjatmansikka, mustaherukka, punaherukka, tyrni ja marja-aronia, boysenmarja ja kirsikka (erityisesti acerolakirsikka)
Hedelmätomena, viinirypäle (tumma), luumu ja aprikoosi
Kasviksetsipulit, kaalit, pavut, lehtisalaatti ja tomaatti
Muuttee

Lue lisää antioksidanteista:

Paljonko antioksidantteja tarvitaan ravinnosta?

Mitä tutkimus sanoo antioksidanteista

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.