Marjat antioksidanttivitamiinien lähteinä

Luonnonmarjat ovat erinomaisia C-vitamiinin lähteitä. Ne sisältävät myös antioksidantteina toimivia beetakaroteenia ja E-vitamiinia, mutta eivät ole näiden kahden vitamiinin tärkein lähde ruokavaliossa.

C-vitamiini toimii elimistössämme antioksidanttina estäen proteiinien ja solukalvojen hapettumista vapaiden radikaalien toimesta. C-vitamiinilla on myös tärkeä tehtävä kollageenin (sidekudosproteiini) muodostumisessa.

Marjoista tyrni, mustaherukka ja lakka sisältävät eniten C-vitamiinia. Parhaiten vitamiinipitoisuus on tallella tuoreissa marjoissa. C-vitamiini on vesiliukoinen ja hajoaa helposti kun marjoja käsitellään, kuumennetaan, pakastetaan tai säilytetään kauan. Esimerkiksi mehustaminen laskee marjan C-vitamiinipitoisuuden noin puoleen, ja hillossa on tallella noin kaksi kolmasosaa alkuperäisestä vitamiinimäärästä.

Luonnonmarjoista lakka ja tyrni sisältävät eniten rasvaliukoista E-vitamiinia, sillä niissä on eniten siemenöljyä. A-vitamiini on kasvikunnan tuotteissa esiasteena, karotenoideina, joista erityisesti beetakaroteeni on tehokas antioksidantti. Lakka on marjoista paras beetakaroteenin lähde.

Marjojen, hedelmien ja vihannesten C-vitamiinipitoisuuksia
 

Marjojen E-vitamiinipitoisuuksia

Marjojen A-vitamiinipotoisuuksia

Lue lisäksi:

Antioksidanttien luonnonmukaiset lähteet

Paljonko antioksidantteja tarvitaan ravinnosta?

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.