Ravitsemusterapeutin puheenvuoro

Tiedetään, että ihmiselle välttämättömiä ravintoaineita on lähes 50. Lisäksi ruoassa on lukemattomia muita yhdisteitä, joita kaikkia ei edelleenkään tunneta. Ei myöskään tiedetä tarkalleen, mikä vaikutus yksittäisillä ravintoaineilla on toistensa imeytymiseen ja hyväksikäyttöön elimistössä.

Yksittäinen aine ympäristöstään irrotettuna (esim. erillinen vitamiinivalmiste) saattaakin suurina annoksina vaikuttaa päinvastoin kuin olisi ajateltu. Ruoka-aineista erilaisia antioksidanttejakin saadaan tarkoituksenmukaisina yhdistelminä siten, että ne suojaavat myös ruoan ravintoaineita hapettumiselta. Nykytiedon perusteella on siis turvallisinta huolehtia siitä, että syö monipuolisesti ja kulutukseensa nähden sopivasti.

Mikäli haluaa käyttää ravintovalmisteita, tulee annettuja käyttö- ja annosteluohjeita noudattaa. Jos haluaa täydentää ruokavaliotaan vitamiinilisillä, suosittelisin siinäkin huomioimaan monipuolisuus eli käyttämään monivitamiini-kivennäisainevalmistetta. Näin minkään yhden ravintoaineen osuus ei korostu liikaa.  

Millainen ravinto sitten turvaa riittävän antioksidanttien saannin? Aiemmin on jo todettu, että paras keino turvata antioksidanttien saanti on syödä päivittäin runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä käyttää kasviöljyjä margariinina, salaatinkastikkeena ja ruoanvalmistuksessa.

Puolen kilon annos kasviksia, hedelmiä ja marjoja tulee helposti kun nuo kuusi annosta jakaa päivän eri aterioille. Yhdellä aterialla koko puolen kilon kasvisannos on vaikea saada. Pääaterioilla lautasmalli, jossa puolet lautasesta täytetään kasviksilla, on hyvä muistisääntö. Lisäksi on hyvä nauttia kasviksia, hedelmiä ja marjoja jossakin muodossa aamu-, väli- ja iltapalalla. Jonkin annoksen voi nauttia hedelmä- tai marjatäysmehuna.

Marjat ovat osoittautuneet todellisiksi terveysvaikutteisiksi elintarvikkeiksi, joiden käyttöä on suositeltavaa lisätä. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mitä uutta tutkijat vielä löytävätkään marjoista ja niiden vaikutuksista terveyteen ja sairauksien ehkäisyyn.

Lue lisää:

Hyviä antioksidanttien lähteitä

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.