Antioksidantit ja liikunta

Kun elimistö kuluttaa energiaa, syntyy vapaita radikaaleja. Liikunnassa kuluu energiaa enemmän kuin levossa, joten myös vapaita radikaaleja syntyy enemmän.

Säännöllinen liikunta kuitenkin lisää samalla hapettumisen estoa tehostavien entsyymien toimintaa. Niinpä liikunnan harrastaja on keskimääräistä paremmin suojassa hapettumista vastaan.

Säännöllisesti liikkuva ihminen syö lisäksi yleensä määrällisesti enemmän ja usein terveellisemmin kuin liikkumaton, jolloin hän saa ruoankin kautta enemmän antioksidantteja.

Asiantuntijoiden mukaan säännöllisesti liikkuva ei hyödy erillisten antioksidanttivalmisteiden käytöstä. Hyvin suuret vitamiinimäärät voivat jopa toimia päinvastoin kuin odottaisi eli lisätä hapettumista elimistössä. Turvallisinta on syödä riittävästi monipuolista ruokaa.

Lue lisää antioksidanteista:

Hyviä antioksidanttien lähteitä

Paljonko antioksidantteja tarvitaan ravinnosta?

Mitä tutkimus sanoo antioksidanteista

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.