Näin harrastat juoksemista talvella oikein

Juoksemista voi hyvin harrastaa koko vuoden. Talvella juoksemisessa kannattaa kuitenkin ottaa muutama asia huomioon. Tässä seitsemän vinkkiä, jotka huomioimalla teet talvijuoksusta nautinnollisempaa.

Talvella juokseminen tarjoaa aivan toisenlaisia elämyksiä, kuin muut vuodenajat. Poskia pureva pakkanen, lumisade, kengänpohjien alla nariseva lumi tai nilkkaan saakka ulottuva hanki, keväällä hankien loiste tai alkutalven säkkipimeät tekevät juoksulenkeistä haasteellisen ja omalla tavallaan myös palkitsevan. Seuraavan vinkin avulla nautit talvella juoksemisesta enemmän ja osaat asennoitua sekä varustautua paremmin talven juoksulenkkeihin.

1. Juokse olosuhteiden mukaan

Mukauta juoksuvauhtisi ja lenkkisi pituus vallitseviin olosuhteisiin. Hankalassa säässä (liukas, lunta polviin saakka jne.) tyydy lyhyeen peruslenkkiin tai yksinkertaisesti lepää. Toisaalta upean talvikelin sattuessa juokse pidempään tai kovempaa. Perussääntönä voidaan suositella, ettet tee liian tiukkaa harjoitusohjelmaa talven juoksukaudelle.

2. Verryttele

Valmista liikuntaelimistösi huolellisesti vauhdikkaisiin ja rasittaviin harjoituksiin. Verryttele ajallisesti tuplaten verrattuna kesäaikaan. Suositeltavaa on kuluttaa lämmittelyyn 20–30 minuuttia. Lähde myös totuttua hitaammin matkaan. Voit vaikka kävellä reippaasti ensimmäiset viisi minuuttia pitääksesi tehot riittävän alhaalla. Pidä ulkona suoritettu jälkiverryttely lyhyenä ja siirry nopeasti lämpimiin sisätiloihin.

3. Älä stressaa

Vaikka pohjakuntoa tulee rakentaa ympäri vuoden, älä kuitenkaan stressaa mieltäsi liikaa talven harjoituksilla. Muutama välipäivä ja kevyempi viikko tai jopa kuukausi tekee useimmille himoharjoittelijoille vain hyvää. Pyri aina säilyttämään rentous askelluksessasi, se auttaa pysymään pystyssä hankalissa olosuhteissa ja välttämään ylirasitusvammoja.

4. Valo

Valitse reitit, joilla on riittävän hyvä valaistus. Mikäli tämä ei ole mahdollista, käytä hyvin valaisevaa otsalamppua tai taskulamppua. Pue yllesi vain sellaisia vaatteita, joissa on hyvät heijastimet tai käytä heijastinliiviä.

5. Juoksuvaatteet

Koska keho poistaa paljon lämpöä hien avulla myös viileässä säässä tulee juoksuvaatteiden olla sellaiset, että ne siirtävät kosteuden pois iholta ja eteenpäin ulkoilmaan. Keskimmäisen vaatekerroksen tehtävänä on säädellä lämpöä ja uloimman kuoren tulee puolestaan suojata kehoa kylmältä.

6. Vaihtelua juoksuun

Olosuhteiden ja aikataulujen salliessa voit korvata juoksulenkin aivan hyvin esimerkiksi hiihto,- tai pyörälenkillä. Myös juoksumatot ovat hyvä apuväline talvella, vaikka täysin ulkona juoksemisen korvaajaksi niistä ei ole.

7. Juokse lomalla

Keskitalvi on otollista aikaa lähteä esimerkiksi etelään lomalle. Juoksuharjoittelua silmälläpitäen valitse kohteeksesi sellainen sijainti, jossa pääsee hyvin ja helposti juoksumaastoihin. Muista pidätellä menohalujasi (tehoja, vauhtia) omatoimisilla harjoitusleireillä, koska hyvissä olosuhteissa tulee helposti juostua liikaa kilometrejä ja liian kovaa.

Lähde ja lisää tietoa: Huippukuntoon.fi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: