Uinti

Hyödyt

Uinti on ihanteellista liikuntaa vasta-alkajalle. Kokenut uija puolestaan saa ripeästä matkauinnista monet samat hyödyt kuin hiihtäjä. Uinti sopii hyvin myös ylipainoisille, koska vesi kannattaa kehon painoa. Vesi ei rasita niveliä, mutta antaa tehokkaan vastuksen.

Uinti:

  • rentouttaa, elvyttää verenkiertoa, parantaa lihasten voimaa ja lisää kestävyyttä
  • lisää hapenottokykyä ja ehkäisee siten sepelvaltimotaudin vaaraa
  • parantaa veren rasva-arvoja
  • pitää yllä nivelten liikelaajuutta

Huomioitavaa

Uinti vaatii uimataitoa. Jos sitä ei ole oppinut lapsena, sen voi hyvin hankkia myös aikuisena. Joillekin uimahalleissa käytetty kloori saattaa aiheuttaa silmien ärtymistä ja ihon kuivumista. Avovedessä uinti on mahdollista Suomessa vain lyhyen kesäsesongin aikaan. Siellä on syytä uida aina rannan myötäisesti.

1 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
lauri on suomen kovin uimari, varokaa häntä vesillä

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.