Triathlon on vaativa laji

Triathlon synnyttää nimensä mukaisesti mielikuvan urheilusta, johon kuuluu kolme lajia. 1970-luvun loppupuolella Havaijin saarella pieni ryhmä kestävyysurheilijoita kiisteli siitä onko urheilumuodoista vaativin uinti, pyöräily vai juoksu. Vastauksen saamiseksi järjestettiin testi, jossa uitiin 3.8 km, pyöräiltiin 180 km ja juostiin 42.2 km. Tarina ei kerro päästiinkö vaativammasta lajista yhteisymmärrykseen, mutta tästä testistä sai alkunsa kuuluisa Havaijin teräsmieskisa, josta kaikki myöhemmät triathlonkilpailut ovat syntyneet.

Olympiakelpoiseksi hyväksyttiin Sydneyn kisoihin vuonna 2000 lajin sprinttiversio, missä kilpaillaan alkuperäiseen verrattuna neljäsosamatkoilla. Osuuksina on peräjälkeen ilman taukoja 1.5 km uinti, 40 km pyöräily ja 10 km juoksu.

Suorituskyvyn rajat koetuksella

Suomessa ensimmäinen triathlonkilpailu järjestettiin Joroisilla 1984, minkä jälkeen lajin suosio kasvoi aluksi nopeasti. Suosion ollessa suurimmillaan osallistujamäärät yleisessä sarjassa olivat lähellä sataa, jolloin SM-kilpailuihin jouduttiin karsimaan osallistujia. Nykyisin kilpailijoiden määrät ovat yleisessä sarjassa noin 30 tienoilla.

Varusteiden määrä ja lajin vaativuus on ehkä pelottanut kuntoilijoita ja muiden lajien harrastajia pois triathlonin parista, vaikka kuntosarjassa kilpaileminen ja itsensä voittaminen ei vaadi kalliita varusteita. Triathlonin perimmäisenä ajatuksena on kuitenkin omien suorituskyvyn rajojen etsiminen ja itsensä voittaminen.

Harjoittelu on monipuolista

Triathlon on monipuolisuutta vaativa laji, johon useimmiten siirrytään muista lajeista. Haasteellisinta onkin yhdistää kolme lajia tasavahvaksi kokonaisuudeksi. Triathlonistin peruskestävyyskausi on pitkä ja harjoittelutapoja on ainakin yhtä monta kuin on harrastajaakin. Yhteisenä tekijänä on kuitenkin monipuolisuus, joka sallii useidenkin lajien harrastamisen.

Uinti on teknisesti vaativin osa-alue triathlonissa. Avovedessä suunnistaminen, kylmä vesi, aallot ja muut kilpailijat tekevät triathlonin uintisuorituksesta haastavan. Jos uintiosuudella epäonnistuu, kärki karkaa ja etumatkan saavuttaminen voi olla työlästä. Jos siis aiot menestyä triathlonissa kilpailumielessä, niin yhteistyö uimaseuran kanssa on suositeltavaa.

Kestoltaan pisin osasuoritus on pyöräily. Vaikka talvi hankaloittaa pyöräilyharjoittelua, niin pyöräkuntoa voi talven aikana kehittää esimerkiksi hiihdolla ja sisätiloissa kuntopyörällä. Pelkkä kestävyys ei riitä pyöräilyssä, vaan myös voimaa tarvitaan. Mäkisiä reittejä kannattaa suosia, jolloin lajinomainen voima kehittyy. Jos jaksaa pitää rytmiä yllä ylämäessä, niin yleensä myös tasaisella pääsee kovaa.

Juoksuosuudella käydään viimeinen henkien taisto. Pyöräilystä juoksuun vaihtamista on kuvattu erääksi triathlonin vaikeimmaksi asiaksi, joten siihen kannattaa harjoittelussa panostaa.

Haasteet on tehty voitettaviksi

Jos siis olet innokas säännöllisen liikunnan harrastaja, ja esimerkiksi maratonin juokseminen ei tarjoa tarpeeksi haasteita, laadi itsellesi tavoitteellinen harjoitusohjelma vaikkapa vuoden päähän seuraaviin triathlonin SM-kisoihin. Lisätietoja lajista, harjoittelusta, seuratoiminnasta ja kilpailuista löydät Internetistä Suomen Triathlonliiton kotisivuilta.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.