Retkimelonta harrastuksena

Suomen vesistöt tarjoavat erinomaiset mahdollisuudet melontaharrastukselle samalla luonnon koskemattomasta rauhasta nauttien. Melontareittejä on maassamme lähes rajattomasti eikä harrastuksen aloittaminen ole vaikeaa. Retkimelonnan perustaidot on kuitenkin suositeltavaa hankkia harrastuksen aloittamiseen räätälöidyiltä kursseilta, joita kannattaa tiedustella Suomen Melonta- ja Soutuliitosta. Melonta- ja Soutuliiton sivuilta löytyvät myös lukuisten melontaseurojen yhteystiedot.

Kanootilla tai kajakilla

Lyhyesti ja yksinkertaisesti melonnan perusideana on liikkua vedessä avokanootilla eli intiaanikanootilla tai kajakilla. Jotta liikkuminen vedessä onnistuisi, tulee kanootin tai kajakin pysyä halutussa asennossa ja lisäksi sitä pitää pystyä turvallisesti ohjaamaan haluttuun suuntaan sopivassa vauhdissa. Jokaisen melojan on opittava ensin nämä perustaidot. Sen jälkeen voidaan keskittyä nautiskelemaan ulkona luonnossa tapahtuvasta liikunnasta, jonka rasituksen ja keston jokainen voi valita itselleen sopivaksi.

Intiaanikanoottia melotaan yksilapaisella melalla ja kajakkia kaksilapaisella melalla. Kajakissa tarvitaan myös roiskeilta suojaava aukkopeite. Turvavarusteista tärkein eli kelluntaliivit kuuluvat melojan perusvarustukseen. Lisäksi mukaan kannattaa ottaa varavaatteita vesitiiviisti pakattuna ja juomapullo. Mikäli suunnitteilla on pidempi retki, on hyvä varata mukaan myös pientä purtavaa.

Perustaidoilla vesille

Melontakurssi on turvallinen ja helpoin tapa aloittaa uusi harrastus. Kurssilla opitaan oikea melontatekniikka ja tutustutaan välineisiin. Lisäksi melontaseurat vuokraavat tai lainaavat varusteita jäsenilleen, jolloin kajakin hankinta ei ole ensimmäisenä edessä. Melontaharrastuksen aloittamiseen tarvitaan siis vain sopivasti innostusta, uimataito ja keliin soveltuvat ulkoiluvaatteet. Tärkeä huomioitava seikka pukeutumista suunniteltaessa keväisin ja syksyisin pohjoisilla vesillämme on veden kylmyys. Siksi pukeutumisessa kannattaa erityisesti huomioida odotettavissa oleva sää ja veden lämpötila.

Erinomaista liikuntaa erityisesti ylävartalolle

Melonta on myös tehokas kuntoilulaji, sillä melonnassa käytetään koko vartaloa. Veto lähtee jaloista asti ja siinä käytetään hyväksi vartalon isoja lihaksia ja vartalon kiertoa. Veto alkaa mahdollisimman pitkältä edestä ja on kajakin suuntainen. Melonta vahvistaa erityisen tehokkaasti käsi- ja selkälihaksia sekä niska-hartiaseudun lihaksia.

Luonnonvoimien kunnioittaminen

Olipa melonnan tarkoitus sitten mitä tahansa virkistäytymisen, retkeilyn tai kunnonkohotuksen väliltä, tulee melojan joka tapauksessa kunnioittaa luonnonvoimia ja tuntea veden käyttäytymistä. Luova liikkuminen vedessä sitä hyödyntäen ja ymmärtäen erilaiset muuttuvat olosuhteet vetoavat ihmisiin ympäri maailmaa. Kauan melontaa harrastaneet aktiivit ovat todenneet, että hyväksi retkimelojaksi kasvaa vain kokemuksen myötä. Aikaa tähän saattaa kulua useita vuosia, mutta omien tietojen ja taitojen jatkuva kehittäminen on osa melonnan vastustamatonta viehätystä.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.