Pyöräilyä kaikille

Tehokasta terveysliikuntaa. Pyöräily sopii lähes kaikille kunnosta riippumatta, sillä se on hellä nivelille eivätkä kilot kuormita liikaa. Pyöräillessä jalkojen suuret lihakset voimistuvat, hapenottokyky tehostuu ja leposyke ja -verenpaine laskevat. Samalla kehonhallinta ja koordinaatio kehittyvät.

Tuloksia nopeasti. Jo muutaman viikon jälkeen puuskutus on rauhoittunut ja kunnon parantuminen alkaa näkyä. Teho näkyy, kun viikkoon ujuttaa kaksi tai kolme puolen tunnin mittaista pyörälenkkiä. Pidä treeni silti rauhallisena ensimmäiset pari kuukautta, jottei keho kuormitu ylikierroksille.

Sallittu nautinto. Parhaimmillaan, ja usein myös tehokkaimmillaan, pyöräily on silloin, kun vauhti tuntuu itselle mukavalta. Alkuun noin 80 prosenttia pyöräilystä saakin olla kevyttä ja 10–15 kilometrin tuntivauhti on sopiva.

Lähde: ApteekkiNyt 2/2017

Lue lisää:

Pyöräile kilot pois - 7 faktaa!

Aikuistyypin diabetes: Pyöräily voi vähentää sairastumisriskiä

Onko pyöräilyn ja kivessyövän välillä yhteys? Asiantuntija vastaa

Paljonko eri liikuntamuodot kuluttavat kaloreja

Kypärä päähän pyöräilijä!

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.