Kävely

KävelyHyödyt:

Kävely sopii kuntoliikunnaksi suurelle osalle väestöstä. Sitä harrastaakin yli 60 % suomalaisista. Kävelyä voi harrastaa melkein missä tahansa ja se ei vaadi erityisiä välineitä. Riittää, kun on kävelyyn soveltuvat kengät ja vaatteet

Kävellessä hengitys- ja verenkiertoelimistö työskentelee tauotta ja alaraajojen suuret lihasryhmät ja ryhti- ja liikelihakset kuormittuvat.

Siten kävely:

  • kehittää kestävyyttä
  • kohottaa lihasten kuntoa
  • pitää yllä tuki- ja liikuntaelimistön toimintakyky
  • auttaa pitämään painon kurissa ja
  • ehkäisee ja hoitaa verenpainetta sekä parantaa sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa

 

Huomioitavaa

Kävelyssä ei juuri ole haittoja, mutta tottumattomalle runsas kävely tai huonot jalkineet saattavat aiheuttaa lihas- ja nivelvaivoja ja tottuneillekin alaraajojen rasitusvammoja pitemmillä matkoilla.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.