Juoksu, hölkkä

JuoksuHyödyt

  • Juoksu on intensiivistä liikuntaa, joka kohottaa tehokkaasti kestävyyskuntoa. Oleellista on löytää sopiva rasitustaso. Nyrkkisääntönä on se, että juostessa pystyt juttelemaan kaverisi kanssa.
  • Juoksu kehittää tehokkaasti sydämen ja verenkiertoelimistön kuntoa ja kasvattaa varsinkin alaraajojen lihaskestävyyttä. Se myös pitää kehon ryhti- ja liikelihaksiston kunnossa.

Huomioitavaa

Juoksu on usein aloittelijalle liian rasittava liikuntamuoto. Varsinkin jalkojen rasitusvammat ovat juoksijoilla yleisempiä kuin esimerkiksi kävelyä harrastavilla. Aloitteleville juoksijoille rasitusvammojen määrä alkaa kasvaa selvästi, kun juoksumäärä ylittää 30 km viikossa. Kokeneille juoksijoilla vastaava raja on noin 100 km viikossa.

1 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
lol

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.