Suositeltava liikunta unen laadun parantamiseen ja unettomuuden ehkäisyyn ja hoitoon

Liikunnan vaikutukset uneen voivat olla myönteisiä tai kielteisiä. Kaikki liikunnan vaikutukset uneen ovat yksilöllisiä. Näistä syistä ja tutkimustiedon vähäisyyden takia omat kokemukset liikunnan myönteisistä ja kielteisistä vaikutuksista uneen ovat tärkeä ohjenuora itselle sopivien liikuntatottumusten valinnassa.

Asiantuntijat suosittelevat unen laadun parantamiseksi yleisimmin kevyttä tai korkeintaan kohtalaisesti kuormittavaa liikuntaa, joka rentouttaa, tuottaa myönteisiä kokemuksia ja tunnetiloja sekä aiheuttaa mielellään lievää tervettä väsymystä.

Eniten on tutkittu kestävyysliikunnan, erityisesti kävelyn vaikuttavuutta. Harvoissa lihaskuntoharjoittelun ja joogan vaikutuksia selvittäneissä tutkimuksissa myös niillä on todettu suotuisia vaikutuksia uneen.

Liikunta on syytä lopettaa viimeistään noin kaksi tuntia ennen ajateltua nukkumaan menoa. Edullisimmasta ajankohdasta esitetään kuitenkin vaihtelevia näkemyksiä.

Liikunnan jälkeen on suositeltavaa rentouttaa lihaksia ja mieltä venyttelyllä ja muilla menetelmillä.

Liikuntaa, joka aiheuttaa voimakkaan ruumiinlämmön nousun, kipuja, särkyjä, runsasta nesteen menetystä, juomisen tarvetta tai voimakkaita tunnetiloja, on syytä välttää joitakin tunteja ennen ajateltua nukkumaan menoa.

Liikunnan nukahtamista ja unen laatua edistävät vaikutukset ovat yleensä melko heikkoja. Jotta niistä saataisiin täysi hyöty, on tärkeää edistää muita uneen myönteisesti vaikuttavia ja välttää kielteisesti vaikuttavia tekijöitä (ks. edellä).

Uniapnean ehkäisyyn ja hoitoon tehokkaan liikunnan keskeinen ominaisuus on vaikuttaa painon nousua ehkäisevästi tai painoa pudottavasti. Molempiin tarkoituksiin tarvitaan runsaasti kestävyysliikuntaa (Ks. Lihavuus ja liikapaino).

Lue lisäksi:

Liikuntaa terveydeksi ja lääkkeeksi - Uni ja unihäiriöt

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: