Nirsoileeko lapsesi ruoan kanssa - lue vinkit!

Vanhempia usein huolestuttaa, jos ruoka ei maistu lapselle ja lapsi jättää syömättä. Tavallisesti syytä huoleen ei kuitenkaan ole, mikäli lapsen kasvu on normaalia. Kausittain vähenevä ruokahalu on yleensä osa luontaista energiansäätelyä. Lapsi syö silloin, kun on nälkä. Luontainen säätely toimii hyvin, mikäli sitä ei häiritä tuputtamisella, torumisilla tai pakottamisella. Lasten ravinnontarpeissakin on eroja - myös saman perheen sisällä. Kasvun jatkuminen on merkki siitä, että lapsi syö riittävästi.

Tyypillisesti lapsen ruokahalu vähenee toisella ikävuodella, jolloin myös painonnousu ja kasvu pienenevät. Tällöin vanhemmat usein kuvittelevat jonkin olevan vialla ja ajattelevat, että isomman lapsen kuuluisi syödä enemmän.

Lapset myös kokeilevat rajojaan ruoan kanssa, joten jos vanhemmat eivät aseta rajoja, voi ruokapöydässä nousta esiin tahtojen taistelu. Lapset tarvitsevat myös totuttelua ruoan kanssa ja väillä tulee myös takapakkia. Lapset sietävät eri tavalla uutta ja erilaista.

Lapsen syömisestä ei kannata koskaan tehdä numeroa. Liika huomio voi vain lisätä lapsen kieltäytymistä ruoasta. Väkisin ruokaa ei koskaan kannata lapselle syöttää, sillä se voi johtaa jopa siihen, että lapsi inhoaa ruokaa pitkään, jopa koko elämänsä ajan. Myöskään lahjominen, "syö ruoka, niin saat karkkia", ei ole suositeltavaa. Lapsi voi ymmärtää asian niin, että ruoassa on jotain vikaa ja karkista tulee entistä suurempi herkku.

Lapsi oppii hyvistä kokemuksista ja onnistumisista - muuta keinoa ei ole!

Vinkkejä nirsoilun vähentämiseksi:

1. Säännölliset ruoka-ajat

Nirsoilu voi johtua myös siitä, että lapsi syö välipaloja tiheään. Tällöin lapsi ei ole nälkäinen varsinaisilla aterioilla. Säännöllisestä ruokarytmistä ja kellon ajoista kannattaa pitää kiinni; aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala rytmittävät ruokahalua sopivasti.

2. Älä pakota

Aina ruoka ei maistu, mutta usein ruokahalu on jo palannut seuraavalle aterialle tai seuraavana päivänä. Säilytä malttisi, älä koskaan uhkaile tai pakota lasta syömään. Älä myöskään vertaile hänen syömisiään muihin lapsiin.

3. Kannusta lasta

Anna lapselle hetki aikaa päättää leikkinsä ennen syömään tulemista. Kannusta lasta syömään itse, anna hänen ainakin itse yrittää ennen kuin autat häntä. Syö lapsen kanssa yhdessä tai istu ainakin hänen vieressään, älä komenna häntä syömään yksin.

4. Rauhoita ruokailu

Myös lapsi tarvitsee ruokarauhan. Pyri siis rauhoittamaan ruokailutilanne vain syömistä ja rauhallista keskustelua varten. Lelut ja kirjat kannattaa jättää pöydästä pois.

5. Vaali monipuolisuutta

Ruoan monipuolisuus herättelee ruokahalua. Samalla aterialla lapselle voi tarjota useita eri ruoka-aineita pieniä annoksia, sillä ne lisäävät usein syömisen määrää.

6. Näytä esimerkkiä

Lapsi oppii ottamalla mallia muista. Vanhemmat ja sisarukset näyttävät tärkeää esimerkkiä pienelle lapselle. Usein myös päiväkodin aloitus saattaa lisätä ruokahalua, kun lapsi voi ottaa mallia ikätovereistaan.

7. Anna lapselle aikaa

Tarjoa lapselle uutta makua ensin ja sen jälkeen ennestään tuttua ruokaa. Lapsen pitää maistaa ruokaa keskimäärin 15 kertaa ennen kuin hän alkaa pitää siitä. Hitaampi oppija voi vaatia aikaa enemmänkin. Älä siis luovuta ensimmäisellä kerralla, vaan tarjoa makuja lapsellesi jatkossakin.

8. Kaikilla aisteilla

Anna lapsen totutella ruokaan eri aisteilla ja keinoilla: käsin, haistelemalla ja maistelemalla. Myös ruokaan liittyvät leikit valmentavat syömiseen oppimista. Lapset kokevat myös tärkeänä, jos heidät otetaan mukaan ruoanvalmistukseen. Isommat lapset ovat kiinnostuneita elimistön toiminnasta ja siitä, mihin ruoka menee, mistä se tulee pois ja miten siitä saadaan energiaa.

9. Tukea muista vanhemmista

Mikäli syöttäjällä ei tahdo pinna riittää lapsen kanssa, kannattaa syöttämistä välillä vuorotella niin toisen vanhemman kuin esimerkiksi isovanhempien kanssa. Hankalia tilanteita on hyvä purkaa myös muiden vanhempien kanssa hiekkalaatikon äärellä, sillä toisilla voi olla annettavana arvokkaita vinkkejä ruokailun sujumisesta.

Lähteet: Paganus, Aila & Voutilainen, Helena: Herkullista kotiruokaa lapselle. Kustannusosakeyhtiö Tammi 2005., MLL
 

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Haluatko kuulla terveydenhuollon ammattilaisen mielipiteen tai uusia reseptin?

Verkkovastaanotolla (hinta 9,90 € Kela-korvauksen jälkeen) saat heti yhteyden paikalla olevaan asiantuntijaan pikaviestin tai videochatin välityksellä.

Mikäli et tarvitse vastausta heti, voit lähettää kysymyksen jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista. Kysy asiantuntijalta

Siirry verkkovastaanotolle

Lataa Meedocin sovellus

Get it on Google Play

Yhteistyössä Meedoc

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuoltoalan ammattilaisen vastaanotolle valitsemallesi lääkäriasemalle.

Ajan varaaminen palvelun kautta on maksutonta.

Ajanvaraukseen

Yhteistyössä Tohtorille.fi

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.