Miksi valita kevyttuote?

Kevytelintarvikkeeksi saa kutsua tuotetta, joka sisältää energiaa 30 prosenttia vähemmän kuin vastaava tavanomainen tuote. Useissa tuotteissa energiasisältöä on voitu alentaa erityisesti rasvan määrää vähentämällä. Kevyttuotteet ovat harvoin täysin kalorittomia, joten niidenkin käytössä täytyy olla tarkka.

Käyttämällä kevyttuotetta vastaavan tai pienemmän määrän kuin tavanomaista tuotetta, ravinnon energiamäärää pystyy pudottamaan. Tästä on hyötyä painonhallinnassa, jossa ruuan energiamäärän rajoittamisella on keskeinen merkitys painon pudottamiselle ja tavoitepainossa pysymiselle.

Maitoa ja makkaraa

Kevyttuotteita on lähes kaikissa elintarvikeryhmissä. Tunnetuimpia ovat erilaiset rasiamargariinit ja levitteet, joissa löytyy monipuolinen valikoima tuotteita, joiden rasvamäärää on laskettu 60 tai 40 prosenttiin.

Maitotuotteissa kevyttuotteita on runsaasti. Rasvattoman maidon ja vähärasvaisen ruuanvalmistuskerman lisäksi valikoimat jogurteissa, vanukkaissa ja jäätelöissä monipuolistuvat koko ajan. Markkinoilla on kevytjuustoja, joiden rasvaprosentti on pystytty alentamaan jopa viiteen.

Vastaavan tyyppisiä valmisteita on myös lihajalosteissa, mm. erilaisia leikkeleitä, makkaroita ja pasteijoita. Lisäksi löytyy erilaisia teollisesti valmistettuja eineksiä, ruokasalaatteja ja salaatinkastikkeita, joiden rasvaprosentti on alhainen.

Täysin kalorittomia tuotteita löytyy lähinnä virvoitusjuomista ja joistakin makeisista, joiden sokeri on korvattu keinotekoisilla makeutusaineilla.

Ruokakaupassa ostoksia tehdessä kannattaa nähdä vähän vaivaa tutkimalla tuotteiden pakkausselosteita. Käytännössä kaikkiin elintarvikkeisiin on merkitty energiasisältö sekä rasvan määrä 100 grammassa tuotetta ja usein myös rasvan laadullinen koostumus on eritelty.

Ostoskoriin kannattaa siis poimia tuotteita, jotka ovat vähärasvaisia ja sokerittomia.

Kohtuudella kevyttä

Kevyttuotteiden avulla ravintoon voi tehdä laadullisia muutoksia. Niitä käyttämällä ravinnon rasvapitoisuutta voi vähentää, mutta niitäkään ei voi syödä ylettömästi. Siksi on tiedostettava, että kevyttuotteiden valinta on vain osa kokonaisvaltaista painonhallintaa, jossa ruuan määrää ja energiapitoisuutta vähentämällä painoa voi pudottaa.

Kevyttuotteisiin liittyy usein harha, että niitä voi syödä runsaasti. Jos käyttää kaksinkertaisen määrän kevyttuotetta tavanomaiseen verrattuna, voi olla varma että paino ei lähde ainakaan laskuun.

Tuotteen keveyskin voi olla suhteellista, esimerkiksi kevytmetvursti sisältää enemmän rasvaa, kuin moni vastaava lihaleikkele. Ruuanvalmistustavat voivat myös kumota keveyden, voissa paistettu kevytmakkara on energiapommi.

Kevennä myös asennetta

Väitetään, että rasvainen ruoka maistuu paremmalle. Tutkimusten mukaan tiedetäänkin, että ruuan rasvaisuus lisää sen maittavuutta. Jos tuntuu, ettei kykene käyttämään kevyttuotteita, kätevin ja myös halvin vaihtoehto on käyttää tavanomaista tuotetta vähemmän. Esimerkiksi, kun vähentää tavallista leipärasvaa 15 grammaa päivässä, jää rasvaa käyttämättä noin 5,5 kiloa vuodessa eli 39 000 kcal.

Sana kevyttuote tuo monelle mieleen yhden sanan: pahaa. On kuitenkin hyvä muistaa, että elintarviketeollisuus satsaa melkoisesti kevyttuotteiden kehittelyyn ja niissä löytyy valinnanvaraa moneen makuun. Tosiasiassa monessakaan kevyttuotteessa ei ole sanottavaa makueroa tavanomaiseen tuotteeseen verrattuna.

Omia asenteitaan kannattaakin tarkastaa; kuten monessa muussa, myös syömistavoissa tottumus on toinen luonto.

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: