Laiska laihduttaja? Kokeile 50:50-dieettiä

Suosiota niittäneen 50:50-dieetin tavoitteena ei ole pelkkä laihduttaminen, vaan loppuelämän jatkuva painonhallinta. Se sopii herkuttelijoillekin, sillä dieetin perusideana on, että kaikkea voi syödä, myös epäterveellistä ruokaa, kunhan korvaa toisen puolikkaan terveellisellä vaihtoehdolla.

Seinäjoelta kotoisin olevan sairaanhoitaja Nina Sarellin kehittämä painonpudotusohjelma toimii ilman mielikuvaa diettaamisesta. Omista raskauskiloistaan Sarell pääsi eroon ohjelmansa turvin, jopa ilman liikuntaa. Tosin Sarell suosittelee jokaiselle vähintään tunnin liikuntaa päivittäin. Mistään herkustakaan ei tarvitse luopua, kunhan muistaa fiftata, puolittaa herkun ja korvata toisen puolen jollain terveellisellä.

Hurjavauhtista painonpudotusta Sarellin ohjelmalla ei kuitenkaan kannata odottaa. Tarkoituksena on, että ihminen muuttaa ruokailutottumuksensa pysyvästi niin, ettei repsahduksia tule. 50:50-dieetti ei nimestään huolimatta olekaan varsinainen dieetti, vaan läjä ravitsemusvinkkejä. Kasvisten terveellisyyteen ja ylipäätään kohtuullisuuteen nojaavat ideat ovatkin periaatteessa hyvin lähellä suomalaisia ravitsemussuosituksia ja ravitsemusterapeuttien ohjeistuksia.

Pienistä puroista kasvaa iso virta. Sarell muistuttaa, että päivittäisen meetvursti-juustovoileivän korvaaminen raejuustoa, kalkkunaa ja kasviksia sisältävällä ruisleivällä säästää lähes 80 000 kilokaloria vuodessa. Se tarkoittaa 11 kilogrammaa vähemmän vyötäröllä.

Lähteet: THL, Terveyskirjasto, Minerva Kustannus

Lue lisää:

15 yksinkertaista laihdutusvinkkiä

1 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:


Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Kummallista, että näitä täysin tieteellisesti tutkimattomia dieettejä suositellaan jopa THL:n voimalla, kuten näemme. Samoin heikosti tutkittuja kuten Dash, suositellaan surutta, vaikka se voi pahentaa sydäntautien riskitekijöitä (HDL ja TG). Silti vähähiilihydraatinen dieetti, josta on jo yli 70 tieteelisesti jämäkkää tutkimusta, sivuutetaan täysin. Ylivoimaisesti tehokkain laihduttaja ja paras kokonaisterveyden kannalta. Siinä on myös helppo pysyä, kuten 2 vuotiset tutkimukset osoittavat. Siinä juttu on oikeassa, että asiasta pitää tehdä elämäntapa, muuten ei homma toimi. Mutta kaikkea muuta pitää näemmä vaan yrittää tuputtaa, kuin tunnustaa tosiasiat!

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.