Kuusi keinoa nopeuttaa aineenvaihduntaa

Aineenvaihdunnalla on kaloreiden poltossa merkittävä rooli. Et välttämättä pysty muuttamaan sitä perusnopeutta, jolla aineenvaihduntasi polttaa kaloreita kehosi ollessa lepotilassa, mutta pystyt kyllä muuttamaan niiden kaloreiden määrää, jotka poltat aineenvaihdunnan lisäksi.
Indivly.com listasi nämä keinot, joiden avulla voit tehostaa aineenvaihduntaasi.

1. Syö aikaisin

Aineenvaihdunnan tehostaminen kannattaa aloittaa varhaisella aterialla – ja nimenomaan aamiaisella.
Aamiaisen väliin jättämiseen on olemassa monia syitä, mutta jos teet niin, käytännössä keskeytät aineenvaihduntasi toiminnan. Kun aivosi havaitsevat tyhjän vatsan, ne käskevät kehoa säästelemään energiaa siltä varalta, ettei toista ateriaa enää saavu. Toisin sanoen kehosi pitää kiinni niistä rasvasoluista, joista haluat päästä eroon!

Aamiainen laukaisee prosessin, jotka kutsutaan termogeneesiksi. Tällöin keho lähettää aivoille viestin aktivoida aineenvaihdunnallinen prosessi, joka muuttaa ruoan energiaksi. Älä siis jätä aamiaista väliin ja muista syödä aikaisin!

2. Syö usein

Jotta aineenvaihduntasi jatkaisi kaloreiden käsittelyä, lääkärit suosittelevat syömään pieniä aterioita 3–4 tunnin välein. Pyri sisällyttämään näihin aterioihin runsaasti proteiinia ja vähemmän hiilihydraatteja pitääksesi energiatasosi korkealla. Liiallinen sokeri ja prosessoidut hiilihydraatit voivat johtaa erilaisiin terveysongelmiin, ja jos et elä aktiivista elämää, keho varastoi nämä kalorit rasvana.
Proteiinin syöminen stimuloi kehoa kohottamaan poltettujen kaloreiden määrää. Usein syöminen on tärkeää, jos haluat tehostaa aineenvaihdunnan toimintaa.

3. Nuku enemmän

Tutkijoiden mukaan alle kahdeksan tuntia yössä nukkuvat ihmiset syövät keskimäärin 549 kilokaloria enemmän seuraavan päivän aikana. Liian vähäinen uni saa sinut lihomaan, koska ruokahalua säätelevät hormonit ovat huonosti nukutun  yön jälkeen epätasapainossa. Jopa yksi huonosti nukuttu yö voi alentaa kehon kalorinpolttokykyä 20 prosentilla seuraavana päivänä.

4. Hikoile

Tärkein ja ilmeisin keino tehostaa aineenvaihduntaa on harrastaa liikuntaa. Liikunta ja useat ateriat päivässä auttavat pitämään aineenvaihdunnan sen perusnopeuden yläpuolella.
Liikunta polttaa kaloreita jopa 24 tunnin ajan – varsinkin, jos haastat itsesi. Liikunnan avulla voit tehostaa niitä geenejä, jotka sinulla jo on, ja jotka auttavat polttamaan rasvaa ja tehostamaan aineenvaihduntaa.

5. Hanki tukea

Ystävien kanssa liikkuminen tai yksinkertaisesti prosessin seuraaminen yhdessä kohottaa merkittävästi mahdollisuuttasi laihtua. Todennäköisyys saavuttaa aineenvaihdunnallinen tavoite yksin on 25 prosenttia, mutta kahden tai kolmen ystävän kanssa se nousee 75 prosenttiin. Lisäksi tavoitteiden saavuttaminen on mukavampaa yhdessä.

6. Pysy päätöksessäsi

Paras tapa pysytellä päätöksessään on laatia suunnitelma. Noudata yllä mainittuja vinkkejä, niin onnistut tavoitteessasi varmasti!

Lähde: Indivly.com

Lue lisää:

Aineenvaihdunta kuntoon ja tehoa painonpudotukseen!

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: