Hedelmät ja vihannekset eivät laihduta

Laihdutushaave ei välttämättä toteudu, vaikka ruokavalioonsa lisäisi rutkasti hedelmiä ja vihanneksia, kertoo The Guardian.

Hyvä kasvis, huono kasvis

Hedelmät ja vihannekset on perinteisesti nähty niin sanottuna terveysruokana, jonka hyödyt hyvinvoinnille ja terveydelle ovat kiistattomia.

Todellisuudessa hedelmissä ja vihanneksissa on kuitenkin eroja.

Laihduttaja voikin huomata painon lisääntyvän, vaikka ruokalautanen on tulvillaan herkullisia kasviksia.

Tarkkaile tärkkelystä

Suurin syy hedelmien ja vihannesten lihottavaan vaikutukseen on niiden sisältämä tärkkelys.

Tärkkelystä sisältävien, korkean glykeemisen indeksin kasvisten, kuten maissin ja perunan, syöminen on yhdistetty painon nousuun, selviää Harvardin yliopiston tutkimuksesta.

Sen mukaan yhdysvaltalaiset kuluttavat kasviksista eniten appelsiinimehua ja perunaa. Nämä sokeroidut ja tärkkelyspitoiset kasvikset ovat yksi olennainen syy maan ylipaino-ongelmaan.

Sen sijaan runsaskuituisten, alhaisen glykeemisen indeksin kasvisten on todettu olevan laihduttajalle hyviä vaihtoehtoja. Tällaisia ovat esimerkiksi parsakaali ja ruusukaali.

Laihdutusta edesauttava salaisuus on glykeeminen indeksi: mitä matalampi se on, sitä vähemmän se heilauttelee verensokerin tasoja ja siten pitää kylläisenä pitempään, lisäämättä mielihaluja.

Muista kohtuus

On siis selvää, että hedelmä- ja vihannesosastolla kannattaa olla tarkkana siitä, mitä ostoskoriinsa pakkaa.

Pelkkä oikein valitseminen ei kuitenkaan takaa hoikkaa vartta. Moni nimittäin helposti unohtaa laihduttamisen tärkeimmän säännön: syö vähemmän kuin kulutat.

Kasvikset kun eivät ole kalorittomia.

Esimerkiksi 10 appelsiinia sisältää huimat 900 kilokaloria. Määrä on noin puolet aikuisen päivittäisestä kaloritarpeesta.

Laadun lisäksi onkin tärkeää tarkkailla myös määrää.

Lähteet:

The Guardian

PLOS Medicine

Lue myös:

Näitä terveellisiä ruokia saatat syödä väärin

Vihannekset ovat parempia terveydelle kuin hedelmät

2 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Näinhän se menee. Juuri kuluneella viikolla ulkomailla kovasti uutisoidussa tutkimuksessa vähärasvainen (= runsas hiilihydraattinen) ruokavalio oli tehottomin laihdutuksen kannalta. Sen sijaan vähähiilarinen oli tehokkain (jälleen). Kyseessä oli 60 000 ihmistä käsittävä tutkimus. Suomessahan tätä ei uustisoida, koska vanhoillisuus on suomen ravitsemustieteen kulmakivi nykyään ja valitettavasti myös uutistoimisto Duodecim noudattaa tätä oppia.
Vierailija (ei varmistettu)
Mites 1800kcal voi riittää 100 kiloiselle miehelle?

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.