Nämä 5 yllättävää tapaa hidastavat aineenvaihduntaasi

Aineenvaihdunnan tehostamiseksi täytyy liikkua enemmän, kerätä lisää lihasmassaa ja juoda runsaasti jäävettä. Nämä ovat tuttuja juttuja kaikille, mutta aineenvaihduntaan vaikuttavat näiden lisäksi myös monet muut asiat.

Prevention.comin mukaan nämä viisi asiaa ovat sellaisia aineenvaihdunnan hidastajia, jotka eivät välttämättä tule kaikille edes mieleen.

1. Vältät maitotuotteita

Lihasmassa on tärkeää aineenvaihdunnan toiminnan kannalta. Kanadalaisessa McMasterin yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että naiset, jotka söivät päivittäin 3–7 annosta maitotuotteita laihtuivat enemmän ja saivat enemmän lihasmassaa kuin ne naiset, jotka välttelivät maitotuotteita. Maitotuotteissa on runsaasti laadukkaita proteiineja ja kaseiinia, jotka auttavat rakentamaan lihasmassaa.

2. Oleskelet liian lämpimässä

Jos haluat päästä ylimääräisestä rasvasta eroon, laske lämpötilaa. Tutkimuksen mukaan 19-asteisessa makuuhuoneessa nukkuvilla on enemmän ruskeaa rasvakudosta, joka auttaa polttamaan kaloreita. Ruskea rasva aktivoituu paremmin viileissä lämpötiloissa. Tutkijat eivät vielä tiedä, kuinka kauan viileässä pitäisi viettää aikaa, jotta siitä olisi apua laihtumiseen, mutta viileässä nukkuminen ja pakkasessa ulkoilu voivat silti edistää laihduttamista.

3. Olet poistanut ruokavaliostasi kaikki hiilihydraatit

On totta, että tutkimus toisensa jälkeen osoittaa laihdutuksessa olevan apua vähäkalorisesta ruokavaliosta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kannattaisi jättää kaikki hiilihydraatit pois – varsinkaan silloin, jos harrastat säännöllisesti liikuntaa. Liikunnan aikana lihakset tarvitsevat glykogeenia, jota löytyy kehon hiilihydraattivarastoista. Jos ei syö riittävästi hiilihydraatteja, glykokeenitasot ovat alhaiset, eikä silloin pysty treenaamaan yhtä intensiivisesti. Tuloksena poltat vähemmän kaloreita treenin aikana, kuten myös treenin jälkeen, koska kehosi palautuu treenistä helpommin.

4. Maustat ruoan merisuolalla

Merisuola on maistuvampi vaihtoehto tavalliselle pöytäsuolalle, mutta siinä ei ole jodia, joka antaa aineenvaihduntaa hallitsevalle kilpirauhaselle tehoa. Ilman riittävää jodia kilpirauhanen ei pysty tuottamaan hormoneja, joita aineenvaihduntakin tarvitsee toimiakseen kunnolla.

5. Treenaat vääriin aikoihin

Päivänvalo on tärkeää aineenvaihdunnalle, joten lähde lenkille heti aamulla, kun aurinko näyttäytyy. Ihmisillä, jotka viettävät eniten aikaa auringossa, on alhaisempi painoindeksi kuin niillä, jotka välttelevät päivänvaloa. Tutkijat arvelevat tämän johtuvan siitä, että varhaisen aamun auringonvalo auttaa säätelemään vuorokausirytmiä, mikä taas kontrolloi lukemattomia kehon toimintoja, kuten unen laatua sekä syödyn ruoan ja kulutetut energian määrää. Kaikki edellä mainitut ovat tärkeitä asioita terveelle aineenvaihdunnalle.

Lähde: Prevention.com

Lue lisää:

Näin voit nopeuttaa aineenvaihduntaasi

Laihduttaja! Näin tehostat aineenvaihduntaasi

Lue asiantuntijan vastaus: Mihin väitteet aineenvaihdunnan tehostamisesta oikein perustuvat?

1 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Pimeetä on pohjoisessa. Tällä ohjeella kannattaa lähteä lenkille vasta maaliskuussa. Kannattaako tuollaisia ohjeita suoltaa ilman itsekritiikkiä?

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.