Painotavoite ja laihtumisnopeus - milloin punnitukset?

Painotavoite on jokaiselle laihduttajalle yksilöllinen ja joustava. Siihen vaikuttavat monet tekijät, esim. ikä, terveydentila ja lähtöpaino. Lääketieteellisenä tavoitteena voidaan pitää painoindeksiä 30, sillä sen yläpuolella monien sairauksien riski kohoaa selvästi. Jos henkilö painaa 100 kg, ei 5 kg:n painonpudotus "tunnu" oikein missään. Silloin pitäisi muistaa, että jo 5 %:n pudotus lähtöpainosta vähentää huomattavasti terveysriskejä. Tässä on merkittävää se, että jos nämä kilot ovat suurelta osin vatsaontelon rasvakudoksessa, silloin terveysriski pienenee merkittävästi, kun vatsaontelon sisäinen rasva vähenee. Terveyden kannalta olisikin hyödyllisempää mitata vatsan ympärysmittaa, kuin punnita kiloja. Vatsan ympärys mitataan vyötäröltä, noin 2 cm navan yläpuolelta. WHO:n suositusten mukaan vyötärön normaali ympärys saisi naisilla olla enintään 79 cm miehillä enintään 93 cm.

Laihtumistavoitteeksi pitäisi asettaa 5-10 % painon alennus. Koska on realistista ajatella, että jopa puolet laihdutetusta painosta voi tulla tietyn ajan kuluessa takaisin, kannattaa laihtumistavoitteeksi asettaa 10 %, josta ehkä puolet jää pysyväksi. Silloin lopputulos on noin 5 %:n pysyvä laihtuminen.

On myös terveellisempää laihtua vähemmän ja ylläpitää laihdutustulos, kuin laihtua reippaasti ja lihoa yhtä reippaasti takaisin. Jos ylipainoa on paljon, kannattaa asettaa itselleen osatavoitteita, jolloin onnistumisen elämyksiä saa useammin. Itselleen voi myös suoda jonkin palkinnon jokaisen osatavoitteen saavuttamisesta.

Lievän ylipainon (painoindeksi 25-30) pudottaminen kannattaa, jos on kohonnutta verenpainetta, kohonnut veren kolesteroli tai kohonnut verensokeri. Nämä arvot useimmiten laskevat, kun kilot putoavat. Laihdutuksella voidaan näin usein "lyödä monta kärpästä yhdellä iskulla", kun vaihtoehtona olisi aloittaa lääkehoitoja em. sairauksiin. Ikä vaikuttaa tavoitepainon asettamisessa: Nuoret laihtuvat nopeammin, ja normaalipaino on helpommin saavutettavissa. Ikäihmiset hyötyvät pienemmästäkin painonpudotuksesta, joka voi tuntua esim. vähentyneinä lonkka-, polvi- ja selkävaivoina.

Painotavoitetta pohdittaessa kannattaa unohtaa median tarjoama mallivartalo ja laihuuden ihannointi. Lievä ylipaino on kuitenkin terveellisempää kuin ylenmääräinen laihuus. Tavoitteena voisi paremminkin olla terveys ja hyvinvointi vaikka vähän ylipainoisenakin. Tähän liittyy järkevä syöminen, liikunta, itsensä hoitaminen ja arvostaminen ja kaikinpuolinen elämästä iloitseminen.

Laihtumisnopeus

Tärkeintä ei ole vauhti vaan suunta. Tämä on hyvä motto painonpudotuksessakin. Laihtumisnopeus riippuu laihdutusmenetelmästä. Yleensä ruokavaliolla laihdutettaessa suositellaan korkeintaan puolen kilon viikkovauhtia, muuten ruokavaliosta tulee helposti liian yksipuolinen, ja elimistö ei saa kaikkia tarvitsemiaan aineita. Poikkeuksena tästä ovat VLCD-valmisteet, joita käytettäessä laihtumisnopeus on keskimäärin 1.5 kg viikossa ilman että elimistö kärsii puutoksista. Laihdutuslääkkeitä käytettäessä tavoitteena pidetään, että laihdutustulos on vähintään 2 kg kuukaudessa, että lääkitystä kannattaa jatkaa. Mitä enemmän ylipainoa on, sitä nopeampaa laihtuminen on alkuvaiheessa, kun tehdään elämäntapamuutoksia. Mitä vähemmän ylipainoa on, sitä hitaammin laihtuu, viimeiset kilot ovat sitkeimmät. Tämä johtuu siitä, että laihdutuksen aikana energian kulutus vähenee koko ajan, vrt. pienempi auto vie vähemmän bensaa. Vaikka kevyempi ruokavalio jatkuu samanlaisena, kilot eivät enää putoakaan samaa vauhtia johtuen energiankulutuksen vähenemisestä. Jos tätä ei ota huomioon, ja siirtyy laihdutuksen jälkeen takaisin entisiin ruokailutottumuksiin, kilot tulevat auttamattomasti takaisin.

Milloin punnitukset?

Punnitus voisi olla kuin hampaiden pesu, joka kuuluu päivän terveysrutiineihin. Toisaalta kerran viikossa tapahtuva punnitus antaa enemmän informaatiota kokonaistilanteesta, sillä painon putoaminen ei ole koskaan lineaarista, vaan portaittaista. Joskus paino voi jopa hetkellisesti nousta vaikka ruokavalio jatkuu samanlaisena. Tämä johtuu useimmiten elimistön muuttuvista nestemääristä, joihin vaikuttavat monet tekijät, esim. suolankäyttö, alkoholi ja naisilla yleisesti kuukautiskierto. Muutaman kilon painonvaihtelut ovat tavallisia nestetasapainon vaikutuksesta. Vähintään kerran viikossa kannattaa kuitenkin punnita itsensä, sillä yksilötasolla vaaka on ainoa luotettava energiatasapainon mittari. Jos vaaka unohtuu, voi tavoitekin unohtua, ja paino pääsee karkaamaan.

Laihdutuslääkkeet

1 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Tästä artikkelista puuttui juuri kaksi oleellista tietoa hyvän maksimilaihdutusnopeuden määrittämiseksi: Lähtöpaino ja liikunnan määrä.

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.