Voimakas uupumus ja alhainen testosteroni

Hei! Mieheni on 40-vuotias ja oli ennen sairastumistaan erittäin urheilullinen, aktiivinen ja perusterve, ilman lääkitystä. Sairastuminen tapahtui äkillisesti vuosi sitten elämäntilanteessa, jossa oli paljon stressiä, oireet: turvonnut imusolmuke kaulassa, matala kuume, pistävät kivut kilpirauhasen kohdalla, asetonin hajuinen hengitys. Alkuoireiden kadottua kahdessa viikossa, hänelle jäi päälle voimakas, taukoamaton uupumus, joka tuntuu voimakkaimmalta välittömästi fyysisen tai henkisen rasituksen aikana, mutta kohenee (muttei poistu) levossa. Uupumus on hänen mukaansa enemmän fyysinen, pahoinvointia muistuttava olotila, eikä henkistä apatiaa. Lihakset ovat kipeät, palautuvat epänormaalin hitaasti, liikunnan harrastaminen on käynyt vaikeaksi ja suorituskyky on puolittunut, mutta liikunta ei ole mahdotonta. Mieheni mukaan hän näkee maailman "harmaana" ja yllättyy jos joskun kunnollisen levon aikana ja stressittömässä tilassa maailma kirkastuu. Voimakas rasitus aiheuttaa hänelle aivosumun ja hänen on useita kertoja päivässä peitettävä, silmät ja korvat ja mentävä makoilemaan saadakseen voimia normaalielämän rasituksiin. Olemme käyneet läpi kattavat tutkimukset selvittääkseemme syytä uupumukseen: laajat verenkuvat, virusvasta-aineet, reumakokeet, sisäelinten ultran, keuhkoröntgenin, aivojen magneettikuvan, kaikki normaaleja, ainoa poikkeava löydös on testosteroni, joka on ollut alhainen jokaisella mittauskerralla jo vuoden ajan. Kysymyksiämme siis ovat: voiko matala testosteroni aiheuttaa näin voimakkaan väsymyksen ja mikä verikokeiden perusteella voisi aiheuttaa testosteronin puutteen? Miehellä on kaikki muut testosteronivajeen oireet, paitsi erektio-ongelmat. Hänen kiveksensä ovat pienemmät ja pehmeämmät kuin ennen sairautta. Osa oireista kuulostaa myös kilpirauhasen vajaatoiminnalta, mutta verikokeiden perusteella sellaista ei ole. Mitä kannattaisi vielä tutkia? Tässä oleellisimmat hormonikokeiden tulokset: S -LH S -Luteinisoiva hormoni 2.75 (IU/l) 1.5-9.3 S-TestoVL S-Testo, vapaa,laskettu 138.43 (pmol/l) 155-800 S -SHBG S -Sukupuolihormoneja sitova globuliini 46.00 (nmol/l) 17-66 S -Testo S -Testosteroni 10.10 (nmol/l) 8.4-28.7 S -PRL S -Prolaktiini 212.00 (mIU/l) 53-360 S -TSH S -Tyreotropiini 1.73 (mIU/l) 0.40-4.00 S -T4-V S -Tyroksiini, vapaa 16.87 (pmol/l) 10-21 S -PSA S -Prostataspesifinen antigeeni 0.59 (µg/l) 15 fS -TfFeSa -Transferriinin rautakyllästeisyys 25.62 (%) 15-50 fS-Fe fS-Rauta 16.60 (µmol/l) 9.0-34.0 fS-Transf fS-Transferriini 2.70 (g/l) 2-3.6 S -T3-V S -Trijodityroniini, vapaa 5.90 (pmol/l) 3.5-6.5 S -Korsol S -Kortisoli 519.00 (nmol/l) 138-690 S -TPOAb S -Tyreoideaperoksidaasi, vasta-aineet 49.00 (kU/l)

Riitta Rönkä

Riitta Rönkä vastaa

urologian erikoislääkäri

Hei, Miehesi oireilu vaikuttaa todella kokonaisvaltaiselta ja hankalalta. Kertomasi oireet ovat yleisoireita ja voivat viitata mihin tahansa vaivaan. Antamasi hormoniarvot eivät viittaa vaikeaan testosteronivajeeseen. Seerumin testosteroni arvo 10 nmol/l on ns. harmaalla alueella. Onkohan tämä matalin testosteroni arvo, joka on mitattu? Hormonilaboratoriokokeiden perusteella ei ole viitteitä aivolisäkkeen vajaatoiminnasta. Vain tuo marginaalisesti matala testosteroni arvo, joka on vielä viitealueella. Testosterni arvoilla 8-12 nmol/l saattaa ilmetä testosteronivajeeseen viittaavia oireita ja oireiden voimakkuus vaihtelee yksilöittäin. On siis vaikea sanoa, johtuvatko miehesi oireet testosteronin puutteesta. On mahdollista tehdä testosteroni hoitokokeilu ja arvioida poistaako korvaushoidolla aikaansaatu testosteripitoisuuden nousu miehesi kokemat oireet. Testosteronitasoa on mahdollista nostaa myös kivesten omaa toimintaa tukevalla lääkityksellä. Näiden hotojen avulla voidaan myös testata, poistaako testosteronin nousu oireet. Jälkimmäisen hoidon toteutus on mahdollsita andrologiaan perehtyneen lääkärin määräyksellä. Testosteroni korvaushoidon voi aloittaa myös yleislääkäri. Korvaushoidolla sammutetaan kivesten oma toiminta ja korvataan puutteellinen testosteroni tuotanto. Tämän vuoksi annostelun on oltava oikea, jottei hoito laske testosteronipitoisuutta. Tämän vuoksi hoitoa toteuttavalla lääkärillä tukee olla kokemusta hormonijoidon toteuttamisesta. Toivon, että miehesi vaivaan löytyy selitys ja ratkaisu. Parhain terveisin, Riitta

Lisää vastauksia aiheista