Ruoan sulaminen

Olen 65-vuotias pienikokoinen nainen. Paino on jokseenkin sopiva, en yritä muuttaa sitä. Kovin maanläheinen asia: Minulla on ollut ohutsuoliavanne helmikuusta asti. Olen oppinut tulemaan sen kanssa toimeen kohtalaisesti mutta ongelmana on ruoka, sen sulaminen ja lopulta ulisteen koostumus. Jos uloste on paksua ja tahmaista, se ei mene avannepussiin vaan leviää sidoksen yläosaan ja irrottaa sidoksen kiinnityksen. Minulla on jatkuva Somac-lääkitys, joten vatsani lienee melko hapoton. Yritän pureskella hyvin, juoda runsaasti ja syödä jotain hapanta kuten viiliä kaikilla aterioilla. Minusta vaikuttaa siltä että ongelmallisia ovat proteiini- tai kuitupitoiset ruoat kuten broileri, leipäjuusto tai vaikka parsakaali. Viljat sulavat paremmin mutta niistäkin syön kuitupitoisimpia kuten ruisleipää vain vähän. En syö punaista lihaa joten proteiini pitää saada muualta ja kasvisten määrää haluaisin pikemminkin lisätä, se on mennyt aika vähäiseksi. Aiemmin söin runsaasti kasviksia sekä kalaa ja viljatuotteita. Syön nyt kolme kertaa päivässä, joskus lisäksi pienen välipalan, ja päivän viimeisen aterian yleensä ennen 17.30. Näin olen välttynyt yöllisiltä vessakäynneiltä ja siltä, että joutuisin puuhailemaan ruoan kanssa vähän väliä (ruokahalu on kyllä hyvä). Mutta miten välttyisin avannesidoksen irtoamiselta? Sitä ei tapahdu usein mutta haluaisin tietenkin sen pois. Mikä sulattaisi ruoan paremmin, jokin ruoka-aine tai (entsyymi-)valmiste? Käytän maitohappobakteerikapseleita 2/vrk.
Henri Lehtonen

Henri Lehtonen vastaa

Biologi, neurotieteilijä, ensihoitaja

Kiitos kysymyksestäsi. Vastaan lähinnä tuohon ravinto-suolisto interaktioon osaltani, sillä tuo avanne, joka tässä ilmeisesti keskeisin asia kuuluu omaan asiantuntijapiiriinsä ja neuvoisinkin että kannattaa selvittää sen toimivuus teknisesti, sillä oli ulosteen koostumus millainen tahansa, niin sen pitäisi mielestäni toimia ilman riskiä että irtoaa. Jos uloste on tahmeaa jatkuvasti se voi joskus olla merkki siitä, että ruoansulatuselimistö ei pysty hajottamaan rasvoja tehokkaasti. Katsoin tuon miten nykyään syöt, ja löydän siitä asioita, joita kokonaisterveyden suhteen hieman muuttaisin tulevaisuutta silmällä pitäen. 3 x päivässä on hyvä rytmiikka, mutta jättäisin välipalat- ne sekoittavat anabolia/katabolia vaihtelua ja 6-8h ateriavälit ovat oikein hyviä. sokeria korostetaan polttoaineena, mutta eläinrasva on ylivoimainen energialähde ja pitää nälän poissa. Jos nukut hyvin ilman nälkää niin oikein hyvä. Vettä pitää juoda tarpeeksi. Suoliston kannalta suosittelen kokeilemaan mitä tapahtuu, jos kokeilet 1,5-2 kk viljattomuutta ja vähennät huomattavasti tärkkelyspitoisia kasviksia; siis perunaa, pastaa, riisiä jne. liikahydraatti sekoittaa suolistobakteerien toimintaa epäedulliseen suuntaan, mistä seuraa useita ongelmia. Gluteeni on toinen iso ongelma ja fruktoosi-intoleranssi on myös esille noussut asia tässä suhteessa. Bakteerikasvua voi siis esiintyä myös ohutsuolessa, joka on muuten steriiliä aluetta. Myös kuidut, joiden merkitystä on yliarvioitu, voivat aiheuttaa ongelmia suolistossa. On sekä liukenevia että liukenemattomia kuituja, ja monet ruoat sisältävät ensiksi mainittuja. Nämä kuidut liukenevat helposti veteen muodostaen geelimäistä ainetta suoliston seinämiin. Geeli vaikeuttaa suolistoentsyymien toimintaa. Liukenematon kuitu taas kulkeutuu suoliston läpi muuttumattomana. Liukenematon kuitu ei aiheuta erityisen paljoa kaasunmuodostusta. Jatkuva liiallinen liukenemattoman kuidun käyttö voi kuitenkin aiheuttaa ongelmia: kuitu voi repiä suolten seinämiä aiheuttaen mikroskooppisia vaurioita, mikä voi olla syöpäriski. Vaikea asia siis tämä kuitu, sillä hyvin ristiriitaista tietoa on saatavilla. Käsittelemättömän maidon luomutuotteet sekä hapatetut raaka-aineet ovat olleet eduksi monille, sillä niistä löytyy kattava kokoelma probiootteja luonnollisessa moodissa. Yksittäiset maitohappomikrobit voivat olla tiettyjä tapauksia lukuun ottamatta melko tehottomia ja tulee lähinnä vain kalliiksi. Rasvoista kookosrasva on suolistolle terveyttä edistävä. Pellavaa suosittelen myös sekä chiaa. Lehtikaali sisältää essentiellit aminohapot, joten jos et syö lihaa, niin se on hyvä vaihtoehto. Tässä eräitä kasvimaailman tuotteita, joita suosittelen ruuansulatuksen ja tarvittavien ravinteiden osalta; Artisokka, avokado, chili , endiivi, fenkoli, hapankaali , herne, idut, juuriselleri , kapris, keräkaali , kesäkurpitsa, kevätsipuli, kiinankaali , kukkakaali, kurkku, kurpitsa, kyssäkaali, lanttu , lehtikaali, lehtipersilja, lehtisalaatti, liperi, mangoldi, manteli, munakoiso, nauris, nauriin lehdet, nokkonen , okra, oliivi, paprika, parsakaali, parsa , persilja, pinaatti, punakaali, punajuuren lehdet , purjosipuli, raparperi , retiisi, retikka, rucola, ruohosipuli, ruusukaali, salkopapu, savoijinkaali, sienet, sipuli, tomaatti, yrtit. greippi (8), kotimainen omena (7), mansikka (8), oliivi (0), papaija (9), persikka (7), mustikka (6), karpalo (3,5), raparperi (5), vadelma (4), vesimeloni (7), puolukka (6,5), lakka Toivon, että näistä on jotain apua sinulle. Ravinnon suhteen olemme hyvin yksilöllisiä, joten kannattaa omalla kohdalla kokeilla mikä itselle sopii. Nämä ehdotukset mitä laitoin vähentää tulehdusriskiä selvästi ja voi vaikuttaa nopeastikin arkiseen yleistilaan.

Kysy asiantuntijalta

Kysymyksen esittäminen vaatii kirjautumisen.

Kirjaudu sisään