Raskausajan ravintolisiä

Olen perusterve 27–vuotias nainen. Mieheni kanssa suunnittelemme jälkikasvua. Mietin, että olisiko jotakin vitamiineja ja kivennäisaineita, joiden saantiin minun pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota?

Mikko Rinta

Mikko Rinta vastaa

laillistettu ravitsemusterapeutti, personal trainer

Tilanteessasi monipuolinen ja energiamääriltään riittävä ruokavalio turvaa pitkälle riittävän vitamiinien ja kivennäisaineiden saannin. Raskautta edeltävästi ja raskaana ollessa kuitenkin suositellaan kaikille paria ravintolisää.

Foolihappolisän (0,4 mg) käyttämistä suositellaan jo kolme kuukautta ennen raskauden alkua. Foolihappolisää kannattaa käyttää aina ensimmäisen raskaus kolmanneksen loppuun asti. Riittävän foolihapon saannin on todettu vähentävän synnynnäisten epämuodostumien, huuli-suulakihalkion ja sydänvikojen todennäköisyyttä.

D-vitamiini saanti jää ikäisilläsi naisilla ilman lisiä usein alle päivittäisen keskiarvo tavoitesaannin eli 10 mikrogaramman. Raskaana oleville naisille suositellaan lisäksi 10 mikrogramman D-vitamiinilisän käyttöä. D-vitamiinin puutteellinen saanti aiheuttaa luuston kehityksen häiriöitä ja on yhdistetty useiden sairauksien riskitekijäksi.

Muiden vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve tulee arvioida tapauskohtaisesti. Yleensä monipuolinen ruokavalio riittää tukemaan ravintoaineiden riittävän saannin raskauden aikana rautaa lukuun ottamatta. Raudan tarve kasvaa sikiön kasvaessa ja äidin verimäärän lisääntyessä. Rautalisän käyttö ohjeistetaan neuvolassa tarpeen mukaan 12. raskausviikon jälkeen.

Varmuuden vuoksi vitamiini- ja kivennäisaineiden syöminen on tarpeetonta ja turhasta valmisteiden käytöstä voi olla jopa haittaa äidin ja sikiön terveydelle. A-vitamiinia ei suositella lisänä missään raskauden vaiheessa. Runsas A-vitamiinin saanti voi lisätä keskenmenon ja sikiövaurioiden riskiä.

Vitamiinien ja kivennäisaineiden lisäksi myös omega-3 valmisteiden käyttö voi tulla ajankohtaiseksi. Pitkäketjuisen omega-3 rasvahapon DHA:n saantisuositus on raskaana oleville 200 milligrammaa päivässä (ka.). DHA tukee hermoston kehitystä. DHA:n tarve tyydytetään syömällä kalaa kaksi-kolme kertaa viikossa. Jos kalaa ei tule syötyä, on perusteltua käyttää raskauden ja myös imetyksen aikana kalaöljyvalmistetta.