Panacodin lopetus

Olen 55-vuotias naisihminen. Jouduin "Panacod-koukkuun" yli 10 vuotta sitten. Ensin hoidettiin kaularangan välilevyongelmia, sitten hermosärkyä (joka vasta vuosia jälkeen paljastui Hortonin neuralgiaksi). Kärsin myös reumaattisista säryistä, joille ei ole nimeä, vaikka reumavasta-aineet ovat koholla. Vaivojani ovat hoitaneet yleislääkäri, työterveyshuollon lääkäri, reumatologian erikoislääkäri, neurologi. 

Lisäksi olin pahassa kolarissa syksyllä 2012. Selvisin kuin ihmeen kaupalla pelkällä niskan revähdysvammalla, jota hoidettiin fysioterapialla ja tutulla Panacodilla.

Viime kesänä olisi ollut jo aika alkaa tätä Panacod-ongelmaa hoitamaan. Olen käyttänyt vuodesta 2009 alkaen Panacodia lähes joka päivä 3-6 tablettia, viime kesästä alkaen 6 kpl/päivä. Viime vuodet ovat olleet henkisesti raskaita myös lähiomaisten sairastelujen, tapaturmien ym. takia.

Jäin nyt virkavapaalle, ja päätin kokeilla Panacodista luopumista. Koskaan en ole ottanut yli 6 tbl päivä. Olen vuosia pitänyt kirjaa syömistäni määristä.

Kysyisinkin vieroitusoireista: aloitin vähentämisen 11.1.  ½ tablettia kerrallaan. Noin joka neljäs päivä olen vähentänyt tuon määrän. Tänään 5.2. pitäisi jatkaa kahdella tabletilla kolme päivää  ja siitä taas alaspäin.

Koska olen yli 10 vuotta käyttänyt lääkettä, voivatko tämän hetken vaivani olla vieroitusoireita (jalkasärky, jalkojen levottomuus, silmäsärky, flunssainen olo, levoton uni, tuskaisuus)? Jos / kun :) koittaa tuo päivä, jolloin määrä on 0, onko odotettavissa vielä vieroitusoireita? Toki ihmiset ovat yksilöitä, mutta noin "keskimäärin"?

Yritän helpottaa oloani ottamalla särkyihin Panadolia ja Buranaa. Toki Buranakin käy vatsan päälle ajan mittaan. Olen ottanut n.2-3 Buranaa tai 2-3 Panadolia (500 mg) / päivä.

Tonic-vesi auttaa särkyihin hieman.

Muu lääkitys on verenpainelääke Micardis Plus 80 mg x 1 ja Citalopram 10 mg / aamuisin, määrätty kivun lievittämiseksi öisin (reumaattiset säryt).

Millä jatkan eteenpäin, jos Panacodista pääsen? Ehkä menen sitten oikein fyysisesti lääkäriin...

Liikun paljon n. 3-4 krt viikossa, josta 2 kertaa rankkaa Body Pumpia.

Mielestäni en ole henkisesti Panacodista riippuvainen.

Kiitos!

Jarkko Kuoppala

Jarkko Kuoppala vastaa

Lääketieteen lisensiaatti

Hyvä kysyjä,

Mainitsemanne oireet sopivat hyvin olemaan panacodin vähentämisen vieroitusoireita. Panacodissa riippuvuutta aiheuttava aine on kodeiini, jonka vieroitusoireet kestävät yleensä noin kaksi viikkoa.

Vieroitusoireita voisi lievittää alun perin verenpainelääkkeeksi kehitetyllä klonidiinilla, jota Suomessa myydään nimellä Catapresan. Koska kyseinen lääke on alun perin verenpainelääke, se laskee myös verenpainetta. Jos teillä aloitetaan kloniidi, niin sen ajaksi voi tarvittaessa Micardis Plussan jättää tauolle. Särkyihin voi käyttää Buranaa tai muuta tulehduskipulääkettä, kuten olette tehnytkin.

Jos vieroitusoireet ovat hankalat, kannattaa siis käydä lääkärissä keskustelemassa klonidiinin lyhytaikaisesta käytöstä.

Jos kipulääkkeen tarve jatkuu Panacodin vieroittumisen jälkeen ja tavalliset tulehduskipulääkkeet eivät riitä, voisi olla hyötyä Citalopraamin vaihtamisesta niin sanottuihin SNRI-lääkkeisiin, esim. venlafaksiiniin tai duloksetiiniin. Cipramil on ns. SSRI-lääke ja niiden teho kroonisen kivun hoidossa on SNRI-lääkkeitä huonompi.

Ystävällisin terveisin

Jarkko Kuoppala

Kysy asiantuntijalta

Kysymyksen esittäminen vaatii kirjautumisen.

Kirjaudu sisään