Paino ja hormonitasapaino

Hei, Olen 25-vuotias, 170 cm pitkä ja 50 kg painava nainen. Aloin kärsiä todella pahasta uupumuksesta ja väsymyksestä 1,5 vuotta sitten, jolloin minulla todettiin lääkärissä ylikunto. Olo ei kuitenkaan helpottunut levolla, ja lisätutkimuksissa minulla todettiin myös lievä kilpirauhasen vajaatoiminta. Painoni oli myös alkanut nopeasti nousemaan näinä aikoina ja kuukautiseni olivat jääneet pois. Lihoin muutamassa kuukaudessa noin kymmenen kiloa, joka on minulle hyvin harvinaista, sillä olen koko elämäni ollut alipainoinen. Kyseessä oli mielestäni hyvin selvästi nesteturvotusta, sillä etenkin kasvoni ja jalkani olivat hyvin turvonneet. Nyt viime kesänä kuukautiseni alkoivat jälleen tulla normaalisti, ja tästä lähtien painoni on pudonnut joka kuukausi juuri kuukautisten jälkeen yhteensä n. 12 kg, ensimäiset 10 kg lähti 6kk aikana. Tämä on erittäin suuri painonpudotus valmiiksi jo hoikalle ihmiselle, mikä näkyy myös ihossani venymisenä ja arpina. Kilpirauhaslääkityksestä huolimatta olen edelleen erittäin väsynyt, enkä pysy urheilla ollenkaan. Joka kerta kun rasitan itseäni yhtään enempää fyysisesti, minua alkaa huimata ja olen jopa tavallista väsyneempi lähes viikon treenin jälkeen. Minulle on tehty varmaan kaikki laboratoriokokeet mitä voi vain tehdä, ja kaikki näyttää normaalilta. Kilpirauhasarvoni ovat nyt jopa ihan vähän liikatoiminnan puolella, ja oloni on silti erittäin väsynyt. Olenkin alkanut epäillä koko vajaatoimintadiagnoosia, voiko olla mahdollista, että olen "nestepöhötyksen" alla ollut vain kokoajan liian aliravittu, mikä on sekoittanut aineenvaihduntani ja kuukautiset? Voiko tämän tasoinen alipaino aiheuttaa näin vakavaa uupumista, aineenvaihdunnanhäiriöitä sekä ongelma treenaamisen kanssa? Mistä nestetasapainon ongelmat voivat johtua? Painoni tippuu edelleen joka kuukausi, vaikka syön enemmän kuin 100 kiloinen mieheni. Luulen, että pahimmassa tapauksessa minulla on vielä pari kiloa liikaa nestettä kehossa, mikä tarkoitaa jo aika alhaista painoa pituiselleni naiselle. Olen rakenteeltani myös melko harteikas ja "suuriluinen", eli alhainen painoni ei selity hennolla rakenteellakaan. Luuni törröttävät ja saan jatkuvasti kommentteja nälkiintyneestä ulkonäöstäni. Aikaisemmin (etenkin painoni noustua) olen syönyt terveellisesti, mutta viimeiset puoli vuotta yrittänyt syödä myös korkean kalorimäärän ruokia painoni nostamiseksi. En ole myöskään liikkunut ollenkaan, joten kulutuksen
Kaisa Pulkkinen

Kaisa Pulkkinen vastaa

Terveystieteiden maisteri, laillistettu ravitsemusterapeutti

Kiitos viestistä. Olet selvästi huolissasi tahattomasta painonlaskusta ja heikosta yleisvoinnista. Sairauksien diagnosointi ei valitettavasti kuulu omaan osaamiseeni. Lääkityksen sopivuudesta ja lääkityksen vaikutuksesta painonnousuun suosittelen sinua siksi kysymään asiaan perehtyneeltä lääkäriltä. Jos yhteistyö ei nykyisen lääkärin kanssa toimi, voisitko pyytää näkemystä joltain hänen kollegaltaan? Jos laihtumisen syyksi löytyy jokin sairaus, sen hoitaminen voi palauttaa painon ennalleen. Silloin ja myös jos laihtumiseen ei löydy sairaudellista syytä, voit lisätä painoa energiapitoisilla ruuilla. Kerrotkin jo lisänneesi kaloripitoisia ruokia ruokavalioon viimeisen puolen vuoden ajan, hyvä juttu. Myös ruokamäärät ovat ilmeisesti suuria, koska kerrot syöväsi enemmän kuin miehesi. Tehokkaimmin paino nousee, kun lisäät rasvan määrää. Kasviöljyn ja kalan rasva on laadultaan pehmeää, mikä tekee hyvää terveydelle. Suosi siksi pähkinöitä, avokadoa, kalaa, kasvimargariinia ja öljypohjaisia salaattikastikkeita. Yhtenä päivänä voisit syödä esimerkiksi margariinia 3 tl, siemeniä tai pähkinöitä noin 4 rkl ja salaatinkastiketta 4 tl. Reilu painonlasku on todennäköisesti kuluttanut lihaksiasi. Huolehdikin nyt riittävästä proteiinien saannista. Sinulle sopiva proteiinipitoisten ruokien määrä yhdelle päivälle voisi näyttää tältä: kevytmaitoa kahdella aterialla 2 % raejuustoa 1 dl purkki maustettua rahkaa jogurtti 2 dl 200 g (tuorepaino) kalaa tai lihaa tai kasviproteiinin lähdettä kananmuna. Hiilihydraatteja tarvitset painon nousuun noin 13 annosta. Yksi annos on esimerkiksi pala leipää, 4 rkl mysliä, noin 1 dl makaronia tai 0,5 dl puurohiutaleita. Tarkistele siis rasva-, proteiini- ja hiilihydraattimääriä kohdilleen. Muista, että paino nousee yleensä hitaasti, harvoin enemmän kuin kilon kuukaudessa. Tsemppiä ja nauti loppukevään aurinkoisista päivistä! :)

Kysy asiantuntijalta

Kysymyksen esittäminen vaatii kirjautumisen.

Kirjaudu sisään