Outo vatsakipu

Hei , olen perusterve 64-vuotias normaalipainoinen nainen. Harrastan kuntosalilla käyntiä ja vesijuoksua ,sekä vaihtelevasti muitakin lajeja esim. Zumbaa senioreille.Yli kaksi kuukautta sitten olin pitkällä rauhallisella kävelylenkillä , kun polveeni ja alavatsaani oikealle puolelle tuli kipua.Edellisellä viikolla venytellessäni salitreenin jälkeen osui jokin venytys sekunnin ajan kivuliaasti alavatsaan ja reiteen oikealla puolella.Jatkuva kipu alkoi kuitenkin vasta kyseisellä kävelylenkillä ja on jatkunut vaihtelevasti siitä lähtien. Polvi kuvattiin ja siinä tod. lievä nivelrikko ja ohjeeksi kuntosaliharjoitteita. Kävinkin lähes päivittäin salilla tai vesijuoksemassa.Kivut jatkuvat edelleen , välillä säteillen ,välillä ne tulevat pistävänä esim. keskellä yötä sekä polveen , että varsinkin alavatsaan. Olen käynyt gynekologisissa tutkimuksissa- kaikki ok. Alavatsalle on tehty ultraäänitutkimus-ok. Tulehdusarvot ok, ei keliakiaa. Nyt olen käynyt 6 kertaa akupunktiossa. Kiinalainen tohtori sanoi kipujen olevan lihasperäisiä ja että nyt täytyisi liikkua vähemmän. Vähän jo helpottikin , mutta kivut ja jomotus alkoivat uudelleen. Mitä seuraavksi ? Voisiko kyseessä olla jokin hermopinne ? Vai suolistoperäistä ?Vai lihaksista ? vastauksesta kiitollisena " olarilainen"
Antti Eronen

Antti Eronen vastaa

Fysioterapeutti, CMP

Hei olarilainen ja kiitos kysymyksestäsi. Pari vaihtoehtoa oireillesi näin sinua näkemättä löydän. Ensimmäisenä tulee mieleeni femoraalihermon puristuminen nivusen/lantion seudulla. Tämä on yleensä seurausta lantiokorin kääntymisestä eteenpäin. Tyypilliset säteilykipualueet ulottuvat aina polveen saakka. Toisena vaihtoehtona tulee mieleen lannerangan alueelta lantiokorin alueelle kiinnittyvät lihakset. Lonkankoukistajalihas on ehkä se kaikkein yleisin vaivaa aiheuttava lihas ja voi olla syynä myös tuolle ensimmäiselle vaihtoehdolle. Sen kipuilu voi provosoitua mm. pitkästä askeleesta sekä alaraajan etuosan venytyksistä. Kuntosaliharjoittelussa voisit välttää hetken aikaa jalkojen kohotusta tai lonkan koukistusta vaativia harjoitteita. Näitä ovat luonnollisesti perinteiset vatsalihasharjoitteet. Kiinnitä myöskin huomiota perusasentoosi, jotta muistat aina ojentaa lonkat suoriksi. Näin lonkan koukistajat saavat luonnollista lepopituuden lisäystä. Kävellessä vältä voimakkaita pitkiä askelia jonkin aikaa. Kokonaisuudessaan kannattaa rasitusta keventää muutamaksi viikoksi. Jos nämä toimenpiteet eivät lähde tuomaan helpotusta muutamassa viikossa, kannattaa tilanne tarkistuttaa fysioterapeutin vastaanotolla. Hän voi kartuttaa lihaskireyksien tilanteen, lonkan seudun perusasennon sekä mahdolliset muut syyt oireillesi. Ystävällisin terveisin Antti Eronen