Niskat ja hartiat jumissa

Hei, olen 20-vuotias nainen. Minulla on ollut niska- hartiaseutu pari kuukautta jumissa. Kun pyöritän hartioita niistä kuuluu kunnon rutina. Niskassa on suht ylhäällä patti ja kädet ovat alkaneet puutua todella helposti. Voiko nämä liittyä jotenkin toisiinsa? Lisäksi mietin miten minun kannattaisi alkaa hoitamaan jumia. Olen koittanut lievittää sitä lämpötyynyllä ja venyttelyllä, mutta ne eivät ole oikeastaan helpottaneet asiaa.
Antti Eronen

Antti Eronen vastaa

Fysioterapeutti, CMP

Hei ja kiitos kysymyksestäsi! Niska-hartiaseutusi taitaa tosiaan olla aika tukossa. Tuo puutumisoireilu voi olla seurausta sekä kaularangan alueella että solisluun tienoilla olevista lihasjännitystiloista. Rutinaa yleensä aiheuttavat mm. lapaluun alla olevien lihasten jännitystilat. Mitä tulee tuohon pattiin - yhtenä vaihtoehtona on kaularangan ja rintarangan ylimenoalueella sijaitseva nikama, joka ei itsessään ole kasvanut vaan kaularangan asennon muutos on tuonut sitä paremmin esiin. Joissain tapauksissa tälle alueelle voi kertyä turvotusta ja jännitystä mikä voi myös tuoda tuota pattia vahvemmin esiin. Itsehoidoista oletkin jo kokeillut lämpöä ja venyttelyä. Lämpö on erittäin hyvä rentoutuskeino jännitysten laukaisussa. Venyttelystä taas on enemmän ristiriitaisia kokemuksia. Usein venyttely ei juurikaan helpota olotilaa, joskus jopa pahentaa sitä. Syynä on jännittyneen lihaksen reagointi venytykseen - lisätä jännitystä suojatakseen itseään. Suosittelen mieluummin kevyttä hartiaseudun harjoittelua mm. keppijumppaa, jolla voit elvyttää niska-hartiaseudun verenkiertoa ja näin palauttaa lihasten normaalin toiminnan. Riittävän tiheä staattisen työn tauotus ja taukojumppa voivat auttaa sinua pääsemään itseksesi eteenpäin asian kanssa. Pidempiaikaista apua voisit saada niskan hyvän asennon harjoittelusta ja syvien lihasten aktivoinnista. Jos pää roikkuu pinnallisten lihasten varassa, joutuvat ne tekemään joitain sellaista mihin niitä ei ole luotu. Syvien lihasten harjoittelulla sekä toiminnallisella kaularangan asennon hallinnalla vapautetaan pinnalliset lihakset pään asennon ylläpidosta. Näitä harjoitteita sinulle voi ohjata mm. fysioterapeutti. Fysioterapiasta voit toki saada alkuapua lihasjännitysten laukaisuunkin. Mukavaa kevään odotusta! Terveisin Antti Eronen