Mitä teen?

Olen ihan hukassa syömisien kanssa! Olen ollut pari vuotta atkinsin dietillä ja silloin kaikki vaivani hävisivät. Ylipaino,astma,korkea verenpaine ja sokerit tasaantuivat. Siis myös verikokeiden tulokset olivat täydelliset. Muiden painostuksesta sitten lopetin ja lisäsin ruokavaliooni ns. Terveelliset hiilihydraatit. Kaikki vaivat palasivat ja nyt olen menossa lääkärille ja saan kaiketi verenpainelääkityksen ensimmäistä kertaa elämässäni. En enää tiedä ketä uskoa ja mitä syödä! Yksi sanoo yhtä ja toinen toista, mikä on totuus? Join tänään pitkästä aikaa maitoa ja siitä tuli aivan kamalat nivelkivut (saman tapaiset kun paastotessa tulee) en voinut olla yhtään paikallaan ja oli pakko ottaa särkylääkettä? Uskomatonta. Mikä maidossa on niin pahaa! Kaseiinikö tämän tekee? Eniten surettaa ruisleivän jättäminen, eivätkö omat jauhetut jyvätkään ole ok? Miten koostaa ruokavalio josta ei saisi haukkuja kaikilta? Vai kestänkö vaan haukut ja olen atkinsilla? 

Kaisa Pulkkinen

Kaisa Pulkkinen vastaa

Terveystieteiden maisteri, laillistettu ravitsemusterapeutti

Saavuttamiesi tulosten perusteella Atkins-ruokavaliosi ei koostunut vain munista, pihveistä ja pekonista :) Söit kenties kasviksia entistä enemmän. ”Höttöhiilarit” sokeri ja valkoinen vehnä jäivät pois. Ruokavaliosi monipuolistui.Jokaisella meistä on henkilökohtainen omiin kokemuksiin pohjaava mielipide siitä, mitä on hyvin syöminen. Silti yksittäisten tunteiden ja tutkimusten vietävissä ei kannata olla.Mielestäni sinun kannattaa kohdistaa energia juuri nyt siihen, mitä voit tehdä kohonneelle verenpaineelle omin konstein. Verenpainettasi kohottavat liika suolan (natriumin) saanti, runsas alkoholin käyttö, vähäinen liikunta ja ylipaino.Tavoitteeseen pääset ruokavalintojen osalta kun pysähdyt leipä- ja leikkelehyllyllä ja valitset vähempisuolaisia vaihtoehtoja. Sydänmerkki auttaa valitsemaan tällaisia tuotteita.Myös rasvan laatu vaikuttaa verenpaineeseen. Rasvaiset liha- ja maitotuotteet sisältävät kovaa tyydyttynyttä rasvaa, jota keho osaa valmistaa itsekin. Verenpainelukemasi kiittävät, kun suosit päivittäin paistamisessa, salaatissa ja miksei leivälläkin kasviöljyä (esimerkiksi rypsi), pilkot leivälle avokadoa ja syöt rasvaista kalaa pari kertaa viikossa.Miksi sinun tarvitsee luopua ruisleivästä? Sehän on hyvä kuidun, vitamiinien (B-vitamiinit) ja kivennäisaineiden (sinkki, seleeni, rauta) lähde.Mitä maitoon tulee, se on hyvä kalsiumin, proteiinin, jodin ja vitaminoituna myös D-vitamiinin lähde. Näitä kaikkia kehomme tarvitsee. Halutessa voit korvata maidon kasviperäisillä maidon korvikkeiksi tarkoitetuilla juomilla, kuten soija-, kaura-, riisi- ja mantelijuomilla.Mukavaa kevään jatkoa!Terveisin,Kaisa

Kysy asiantuntijalta

Kysymyksen esittäminen vaatii kirjautumisen.

Kirjaudu sisään