Mistä valmisteista apua vatsaoireisiin

Olen 40–vuotias nelihenkisen perheen äiti. Minulla taitaa olla ärtyvän suolen oireyhtymä tai vastaava ongelma. Silloin tällöin vatsaa turvottaa ja vessassa joutuu käydä normaalia useammin. Onko olemassa jotain ravintolisiä vaivojen ehkäisyyn?

Mikko Rinta

Mikko Rinta vastaa

laillistettu ravitsemusterapeutti, personal trainer

Suoliston hyvinvointiin vaikuttavat monet seikat. Esimerkiksi työstä ja perhe-elämän ”hoitamisesta” tuleva stressi on usein merkittävä vatsavaivojen provosoija. Stressin hallinta, säännöllinen liikunta ja esimerkiksi laihduttaminen voivat antaa jo riittävän avun vaivoihin.

Ruokavaliossa tulee aluksi huolehtia, että syö yleisten ravitsemussuositusten mukaan. Tärkeänä seikkana vatsavaivojen ehkäisyssä on löytää säännöllinen - itselle sopiva - ateriarytmi. Lisäksi on hyvä varmistaa, että syö rauhallisesti, pureskelee ruoan huolellisesti ja välttää syömästä erittäin rasvaista sekä kerralla suuria määriä ruokaa. Myös riittävästä juomisesta on hyvä huolehtia (1,5-3 litraa/vrk) ja tarvittaessa kohtuullistaa kofeiinipitoisten, hiilihappoisten ja alkoholi juomien käyttöä. Jos näistä ruokavalio-ohjeista ei saada tarvittavaa apua vatsaongelmiin, voidaan ruokavalioon tehdä yksilöllisiä rajoituksia. Usein tässä vaiheessa koitetaan ns. FODMAP –hiilihydraattien rajoittamista.

Psylliumista, probioottivalmisteista sekä piparminttuöljykapseleista voi saada oireisiin helpotusta. Probioottivalmeisteista kannattaa valita tuote, joka sisältää useaa eri bakteerikantaa ja joka ei sisällä inuliinia, oligofruktoosia tai sokerialkoholeja, koska nämä voivat provosoida vatsavaivoja. Jos probioottivalmisteen käytöstä ei neljän viikon aikana saavuteta hyötyä, tulee valmiste vaihtaa tai niiden käyttöä ei ole syytä jatkaa.

Yksilölliset rajoitukset varsinkin ongelmallisissa ja pitkittyneissä vatsavaivoissa tulee tehdä ruokavalioon erikoistuneen ravitsemusterapeutin ohjauksessa. Laillistettu ravitsemusterapeutti osaa arvioida, onko suunniteltu ruokavalio ravitsemuksellisesti riittävä ja ettei ruokavalio sisällä turhia rajoituksia.